İslam Hukukunda faizli muâmeleler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Faiz tarih boyunca insanlığın ızdırap çektiği önemli problemlerden biri olmuştur.İslam öncesi cahiliye döneminde varlıklı insanlar,zorda olan insanlara borç verirken yüksek faizler koyarak insanları acımasızca sömürmüşlerdir.Borcunu ödemeyenlerin faizleri katmerli bir şekilde arttırılarak,zordaki insanların emekleri sömürülmüştür.Hatta İslam öncesi dönemlerde birçok insan faiz borcunu ödeyemediği için borçlarına karşılık köle yapılmıştır.Bu açıdan cahiliye dönemi tam bir tefecilik zihniyetinin hakim olduğu bir dönemdir.İslam,insanların emeğini sömürme aracı olarak kullanılan faize karşı cephe almış,faizin her türlüsünü yasaklamıştır.Fakat ne hikmetse bütün olumsuzlukları bilinmesine rağmen,günümüzde faiz artık devletlerin kontrolünde uygulanan bir müesese haline gelmiştir.Daha ilginç olanı,günümüzde faizin iktisadi hayatın bir gereğiymiş gibi savunulmasıdır.Oysa faiz vasıtasıyla zayıf ülkelerin sömürüldüğü,ekonomilerin çöktüğü,faiz sebebi ile birçok insanın servetini kaybettiği,ailelerin dağıldığı artık herkesin bildiği bedihi bir gerçektir.Kısacası faiz, günümüzde de birçok iktisadi,sosyal ve ferdi problemlerin ana sebeplerinden biri olarak durmaktadır.İşte bütün bu olumsuz etkilerinden dolayı İslam faizi kesin bir şekilde yasaklamıştır.Kur'an, faiz yemeyi, Allah ve Resulü'ne harp açmakla bir tutmuştur.Bu çalışmada,İslam'ın faizi niçin yasakladığı üzerinde durulmuş,faiz konusu İslami bir perspektifle ele alınıp işlenmiştir.Giriş bölümünde faizin tanımı,tarih içerisinde nasıl bir seyir takip ettiği ve faiz çeşitleri ele alınmıştır.Birinci bölümde,İslam hukuku açısından faizin çeşitleri üzerinde durulmuştur.İslam'ın yasakladığı faiz çeşitleri alış-veriş faizi,fazlalık faizi ve vade faizleridir.Alış-veriş faizi, kendisinde faiz cereyan eden mallar arasında meydana gelen faizdir.Cinsi ve türü aynı olan malların değişiminde şart koşulan fazlalık ,alış-veriş faizidir.Beş yüz kilo buğdayın altı yüz kilo buğdayla değiştirilmesinde fazlalık faizi cereyan eder.Bu tabir daha çok hadiste sayılan altı çeşit malda (altın,gümüş,buğday,hurma ,tuz ve arpa) cereyan eden faiz için kullanılmaktadır.Fazlalık faizi de mahiyeti itibarı ile aslında alış-veriş faizinin aynısıdır.Ancak bu sadece yakarıda sayılan altı maddeyi değil, kendisinde faiz cereyan eden tüm malların faizi anlamında kullanılmaktadır.Diğer bir faiz türlü ise neise de denilen vade faizidir.Bu faiz türü,kendisinde faiz cereyan eden malların değişiminde bir tarafın malı peşin teslim ederken, diğer tarafın borca bırakması şeklinde ortaya çıkan faizdir. Bir taraf vadeden istifa ile diğer tarafa haksızlık yaptığı için bu işlem de faiz kabul edilmiş ve yasaklanmıştır. İşte bu bölümde faizin bu üç çeşidi İslam hukuku açısından ele alınıp incelenmiş,bu tür muamelelerin neden ve hangi durumlarda faiz sayılacağı ve buna dair tafsilatlı hükümlerin neler olduğu ortaya komaya çalışılmıştır. İkinci bölümde,normalde alış-veriş gibi gözükmekle beraber aslında kendisinde faiz cereyan eden alış-veriş çeşitleri ele alınmıştır.Bunlar,Beyu'l- İne,Beyu'l-Müzabene,Beyu'l-Muhakale,Beyu'l-Taksit gibi alış-veriş çeşitleridir.Bu tür alış-verişlerde faizin cereyan edip etmediğine dair fukahanın görüşleri ve delilleri verilip bu görüşler mukayese edilmeye çalışılmıştır.Bu kapsamda günümüzde çok yaygın olan vadeli alış-verişlerde faizin cereyan edip etmediği işlenmiştir. Son bölümde,faizle kira, faizle alış-veriş arasındaki farklar da ortaya konmaya çalışılmıştır.Buna ilaveten şahıslarla devlet arasında faizin cereyan edip etmeyeceği,günümüz banka faizlerinin hükmü, zaman unsurunun bu konudaki ahkama tesirinin olup olmadığı,parayı sigortalamanın faiz kapsamına girip girmediği ile ilgili zamanımıza özgü bazı meselelerde de ele alınıp işlenmiştir. Thanks to Almighty God, this thesis has been finished after it has been searched and reviewed based on my capacity on this topic. This topic has a remarkable distinction. It is worth mentioning by the researchers and the specialist scholars who think that usury has a big danger on the Islamic nation. Usury has a big danger on the Islamic nation because usury is against Allah's program so all Muslims must abide by holy Quran and the teachings of the messenger of God 'Allah's blessings and peace be upon him'. Obeying the rules of God and the instructions of the Messenger result in having merit for all Muslims and happiness for human beings .This thesis is a modest attempt by the help of the Almighty God. The results of this research have shown some important issues that all Muslims should follow and have knowledge of. And all Muslims should avoid them because Allah has made them forbidden. Usury is forbidden because of the following:1 - Abiding by the clear rules that forbid usury, and if anyone violates this text, this would make him/her fight the Almighty God. And who can stand to fight the Almighty God ?2-Islam has forbidden usury but it has not left human beings without compensation. Islam has made all kinds of sales halal and legal that brings individuals and the society merit, grace and pleasure .3 -Anyone who uses usury is damned and is prevented from having the mercy of Allah. This has been mentioned in the correct teachings of the Messenger as well .764 -There are two kinds of usury; Fadhil usury and Nasiaa usury. Both of which are forbidden by holy Quran, teachings of the Messenger and the Islamic scholars .5 -Deals of Aina are forbidden by the correct teachings of the Messenger. This is often used at this period except those who are protected by Allah . 6 - Holy texts order people to keep away from suspicions. And when anyone thinks something is suspicious, and then it is haram. All of human body follows the heart. When the heart is reformed, then all of the parts of body are reformed. And when the heart is corrupted, then all parts of the body are corrupted .7 -Regarding the harms of the usury and its effects, corruptions, there is no reform and pleasure in usury. And you cannot get rid of usury unless you follow the Islamic program is all matters of life .8 - Muslims are warned in dealing with usury. It is not allowed to have interests which are added to your money in the banks in the infidel counties. The infidel countries get benefit from the interests or they will use them against the Muslims .9 -The reasons for forbidding usury by the Almighty Allah has excessive merits. Knowing the legal rules of Sharia is obligatory on us as Muslims. If we follow the Sharia rules, that will increase our knowledge and merits. If we don't know, increase our knowledge and awareness in matters that you order us. And we finalize this thesis by the points mentioned above and we say; we heard and we obeyed, and the Almighty Allah is the wise and expert in this rule .Finally, Allah has made my research easy and this is truly for the Almighty Allah. I hope this thesis will be beneficial for me in life and after77death and anyone else who read, print and publish this thesis. And I ask the Almighty God to grant rewards to us and prevent us from following steps of the Devil and don't discard from the people of our messenger ` Allah's blessings and peace be upon him', and forgive from our mistakes and sins. We repent and we say Allah's blessings and peace be upon him and his followers of goods until dooms day.
Collections