Show simple item record

dc.contributor.advisorGöksoy, Turgut
dc.contributor.authorErdem Bakan, Betül
dc.date.accessioned2021-05-08T14:21:49Z
dc.date.available2021-05-08T14:21:49Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/707445
dc.description.abstractl.ÖZET Bu prospektif klinik çakşmada,kronik mekanik bel ağrılı hastalarda bel okulunun etkinliğini değerlendirmek amaçlanmıştır. Kronik mekanik bel ağrısı olan, yaşlan 20 ile 50 yaş arasında değişen 90 hasta rastgele seçimle üç gruba ayrıldı. Birinci grubtaki 30 hasta için bel okulu programı, ikinci gruptaki 30 hasta için fizik tedavi (ultrason, TENS, hot-pack, traksiyon), üçüncü gruptaki 30 hasta için de medikal tedavi (NSAİİ, myorelaksan, gerektiğinde antideprasan) uygulandı. Hastalar tedavi öncesi ve tedaviden 1, 3, ve 6 ay sonra Oswestry Ağrı Sorgulama Formu, Bel Ağrısı Sonuç Skalası, Ağrı Disabilite tndexi, Visual Analog Ağrı Skalası, Beck-Depresyon ölçeği ve Spinal Hareket Açıklığı ölçümleri ile değerlendirildi ve karşılaştırıldı. Spinal Hareket Açıklığı, Visual Analog Ağrı Skalası, Beck-Depresyon Ölçeği sonuçları her üç grup arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermedi. Oswestry Ağrı Sorgulama Formu, Bel Ağrısı Sonuç Skalası, Ağrı Disabilite tndexi sonuçlan bel okulu ve fizik tedavi grubunda, medikal tedavi gurubuna göre istatistiksel olarak anlamlı düzelme gösterdi Sonuç olarak `İsveç Bel Okulu Programı` kronik mekanik bel ağnlı hastaların tedavisinde fizik tedaviye eşdeğer ve medikal tedaviden daha etkin bulundu.
dc.description.abstractThe aim of this prospective clinical study is to evaluate the effect of back school in the patients with chronic mechanical low- back pain. Ninety patients ranging in age from 16 to20 years with chronic mechanical low back pain were randomly divided into three groups. Swedish Type Back School Programme for the first group of 30 cases, phsyical therapy (ultrasound, TENS, hot-pack, traction) for the second group of 30 cases and medical therapy (NSAI drugs, muscle relaxants, if necessary antidepressant) for third group of 30 cases were applied. Patients were evaluated and compared before the treatment and 1,3 and 6 months after the treatment by applying the following parameters: Oswestry Pain Questionnaire, intensity of pain (VAS),lumbar Schoeber, lumbar flexion and extension. The results of Beck Depression Scale, spinal movement measure and Visual Analoge Scale were not statistically different (p > 0.05) among of the each three groups. Results of Oswestry Pain Questionnaire, Pain Disability Index and Low Back Outcome scale showed expressive improvment in both group, back school programme and phsyical therapy compaired medical therapy group. As a result, Swedish Type Back School programme is as active as phsyical therapy, but is more active than medical therapy.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFiziksel Tıp ve Rehabilitasyontr_TR
dc.subjectPhysical Medicine and Rehabilitationen_US
dc.titleKronik mekanik bel ağrılı hastaların tedavisinde bel okulu, fizik tedavi ve medikal tedavinin karşılaştırılması
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentFiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmExercise
dc.subject.ytmBack pain
dc.subject.ytmPhysical therapy
dc.subject.ytmExercise
dc.identifier.yokid91194
dc.publisher.instituteTıp Fakültesi
dc.publisher.universityYÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ
dc.type.submedicineThesis
dc.identifier.thesisid91194
dc.description.pages112
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess