Ji bo zarokan çîrokên ajalan (mînak çîrokên kovara heng 2001-2011)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çocuklar hîkaye okumayı, dinlemeyi ve resimli hikayeleri severler. Çocuk edebiyatında hikaye, çocukların fikir, psikoloji ve kişilikleri üzerinde etkili sanatlardan biridir. Çocuk edebiyatı türleri içerisinde, hayvan ve cansız varlıkların diliyle anlatılan hikayeler en zengin kaynağa sahip olan ve en yaygın olan türdür. Kürt çocuk edebiyatı tarihi de çocuk hikayeleri ve hayvan dilli hikayelerine büyük önem verilmiştir. Bu türden biri olan Heng dergisi bu türün yüzlerce hikayesini içermektedir. Bu araştırmada `Çocuk Hayvan Hikayesi` irdelenmiş ve açıklanmış ayrıca bu türün Heng dergisindeki hikayelerine yer verilmiştir. Bu araştırma önsöz, başlangıç, üç bölüm, sonuç, kaynakça, araştırmanın özeti ayrıca araştırmanın İngilizce ve Türkçe özetinden oluşmaktadır. Birinci bölümde birkaç önemli konu üzerinde durulmuş. Bu konularda insan ve hayvanlar, çocuk ve hayvan, hayvan ve edebi eserler, efsane ve hayvan hurafeleri, hayvan hîkaye tarihinin parlak dönemi, dünyada ünlü birkaç eser, ayrıca kürt folklör edebiyatı'nda efsane ve yaşayan varlıklar ile ilgili hikayeler üzerinde durulmuştur. İkinci bölüm, üç ana konudan oluşup çocuk edebiyatının birkaç alanına dair bilgiler içermektedir. Bu konular; Çocuk edebiyatı tarihinin başlangıcı ve en parlak dönemi, kürt çocuk hikayesi, hayvan hîkaye çeşitlerinden oluşmaktadır. Üçüncü bölümde ise şu ana konular üzerinde durulmuştur: Çocuk gazeteciliğinde çocuk hikayeciliği'nin gelişimi, çocuk dergileri ve bu dergilerin çocuklar arasındaki yeri, son başlıkta ise Heng dergisi birkaç önemli açıdan örneklerle etraflıca değerlendirilmiş ve son olarak araştırmanın sonuç bölümü de önemli dokuz nokta olarak sunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Çocuk Edebiyatı, Çocuk Hikayesi, Hayvan Hikayesi, Heng Dergisi. Children like reading, listening and watching stories. Regarding children's literature, childern stories considered to be the most powerful art on children's menatality and thoughts. Among the children's stories, Fable stories are being found to be the richest childern's literature recources and explicitly flourished stories in the world of children's media. Going back to the Kurdish history of children's literature and media, we can find that very much paid attention to children stories in particular Fable stories. For example, 'Heng Magazine' is one of the well-known children magazines which published hundreds of this kind of stories. This study attempts to explain and demonstrate 'Fable Stories to Children' including samples of 'Heng Magazine' stories. This study made of preface, introduction, three chapters, results and references. Moreover, the abstract is provided in English and Turkish language. In the first chapter, several main subjects have been discussed. For instance, the relationship between human being and animals; animals and children, animals and literature, fables and myth, the beginning history of fables, and some famous international literary studies. Also in the first chapter, fables and myth are discussed bearing in mind the Kurdish Folkloric Literature. In the second chapter, Kurdish Children's literature is discussed. This chapter made of three main topics including the beginning of Kurdish children's literature, Kurdish children stories and kinds of fable stories. In the third chapter, the following three topics have been discussed. The first topic is about the flourish of children stories in the children's media view. The second topic is about children magazines and it is role in the education of children. And the third topic is about important explanations of some examples of stories that 'Heng Magazine' published as a main practical method for this study. At the end, the results of this study have been presented through nine important points. Key Words: Children's Literature, Childern Stories, Fable Stories, Heng Magazine.
Collections