Obsesif kompulsif bozukluk tanısı alan lise öğrencilerinin annelerinde bilişsel süreçler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Van il merkezinde okuyan Obsesif Kompulsif Bozukluk (OKB) tanısı alan öğrenciler ve anneleri arasında OKB'ye özgü bilişsel süreçler açısından etkileşim olup olmadığını araştırmak amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmanın birinci ayağı olarak yapılan 11. sınıf lise öğrencilerinde OKB olarak tanı konulan 21 öğrencinin ve aynı örneklem grubundan ve OKB olmayan 27 öğrencinin annesi çalışma örneklemini oluşturmuştur Çalışma için annelere Composite International Diagnostic Interview ? Uluslar arası Bileşik Tanı Görüşmesi (CIDI), Beck Depresyon Envanteri (BDE), Padua Envanteri(PE), Penn Dini Kaygılar Envanteri (PDKE), Düşünce Eylem Kaynaşması Ölçeği (DEKÖ), Beyaz Ayı Supresyon Envanteri (BASE) uygulanmıştır. Çocukları OKB'li olan annelerin DEK-Ahlak ve BDE ölçeklerinden aldıkları puanlar, çocukları OKB'li olmayan annelerin aldıkları puanlardan anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Çocukları OKB'li olan ve olmayan annelerin DEK-Olabilirlik, DEK-Toplam, BASE, PDKE, Padua-Toplam, Padua-Temizlik, Padua-Dürtüler, Padua-Kesinlik, Padua-Düşüncelere Kapılma ve Padua-Kontrol ölçeklerinden aldıkları puanlar arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. OKB'li lise öğrencileri ve annelerinin Padua Temizlik, Dürtüler, Kontrol ölçeklerinden aldıkları puanların korelasyon katsayıları arasında anlamlı ilişki bulunurken; Padua-Düşüncelere Kapılma ve Kesinlik ölçeklerinden aldıkları puanlar arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır. Çalışmamızda OKB'li lise öğrencileri ve annelerinin BASE, DEK-Ahlak, DEK-Toplam, Beck Depresyon Envanteri ve Penn Dini Kaygılar Envanterinden aldıkları puanların korelasyon katsayıları arasında anlamlı ilişki bulunurken; DEK-Olabilirlik ölçeğinden aldığı puanlar arasında anlamlı ilişki bulunmamıştır. Sonuç olarak, bu çalışma OKB `ye özgü bilişsel süreçler açısından anne ve çocuk arasında bir etkileşim olduğunu göstermekte, aynı zamanda bilişsel süreçlerin aktarılabildiğini desteklemektedir.Anahtar sözcükler: obsesif kompulsif bozukluk, bilişsel süreçler, düşünce eylem füzyonu, üst biliş, ailesel geçiş This study aimed to compare the cognitive processes of mothers who have a obsessive compulsive child (Group OCD) and women who have not (Group non OCD), and to invesitigate the relationship between the cognitive processes of child and mother. Sample group consisted of 21 mothers whose children have been diagnosed as OCD and 27 mothers who have not a child with OCD. The participants were interwieved with the CIDI (Composite İnternational Diagnostic Interwiev), BDI (Beck Depression Inventory), PI (Padua Inventory), WBSI (White Bear Suppression Inventory), PIOS (Penn Inventory of Scrupulosity), TAFS (Thought-Action Fusion Scale). The scores in the TAF-Morality and BDI of Group OCD were significantly higher than the Group non OCD. No significant difference have been found between two groups for the TAF-Likelihood, TAF-Total, PIOS, WBSI, PI-Total, PI-Washing, PI-Impulses, PI-Precision, Padua-Rumination, and PI-Checking scales. While the correlation coefficients in the OCD group between children with OCD and their mothers for PI-Washing, PI-Impulses, PI-Control, PI-Total measures were found as significant the correlations for PI-Rumination and PI-Precision were not significant. In the same group while correlation coefficients for WBSI, BDI, TAF-Morality, TAF-Total and PIOS scores between children and mothers were significant, there was no significant association for TAF-Likelihood scores. Consequently, this study reveals that there is an interaction between mother and child in terms of cognitive processes.Key Words: Obsessive compulsive disorder, cognitive processes, thought-action fusion, , metacognition, familial transition.
Collections