The impact of administrative empowerment in organizational development: An analytical study in the Koya University
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
This study aims to investigate the impact of administrative empowerment in organizational development at the faculties of Koya University. The researcher used a questionnaire to collect data. The study sample involves (120) faculty members who were selected randomly from different scientific departments at the all four faculties of Koya University to answer the survey questions. The study found significant of administrative empowerment and organizational development dimensions. Also, the results indicate that motivation and training of the staffs' riches the administrative empowerment. Further, the outcomes demonstrated that organizational relations riches the organizational development.The Anova and t-test results of the variance showed that there aren't variances among respondents' replies toward the administrative empowerment and organizational development according to their characteristics. The study also found the positive relationship between administrative empowerment and organizational development. However, the delegation of authority achieved the highest positive correlation with organizational development. Although, motivation has the weakest correlation with organizational development compared to other four dimensions. Furthermore, the results of regression analysis establish that statistically, the administrative empowerment impacted on organizational development so the high impact of the delegation of authority, however, the lower one was motivation.Keywords: Administrative Empowerment, Delegation of Authority, Motivation, Teamwork, Training, Effective Communication, and Organizational Development. Bu çalışma, idari yetkinin, Koya Üniversitesi'nin fakültelerinde kurumsal gelişimdeki etkisini araştırmayı amaçlamaktadır.Araştırmacı veri toplamak için bir anket kullanmıştır. Çalışma örneklemi, Koya Üniversitesi'nin dört fakültesinin farklı bölümlerden rastgele seçilen, 120 öğretim üyesinin ölçek sorulara verdikleri cevapları içermektedir.Çalışma, idari yetkinin ve kurumsal gelişim boyutlarının önemli olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca sonuçlar, personelin motivasyonu ve eğitilmesinin idari yetkiyle çok yakından ilgili olduğuna işaret etmektedir. İlaveten sonuçlar kurumsal ilişkilerin kurumsal gelişmeyi artırdığını da ispat etmiştir.Anova ve t-testi sonuçları katılımcıların özelliklerine göre idari yetkiye ve kurumsal gelişime yönelik yanıtları arasında farklılıklar olmadığını göstermiştir.Çalışma ayrıca, idari yetki ve kurumsal gelişim arasındaki pozitif ilişkiyi de ortaya çıkarmıştır. Diğer taraftan yetki devri kurumsal gelişim ile en yüksek pozitif korelasyona ulaşmıştır. Gerçi kurumsal gelişim ile ilişkisi açısından diğer dört boyutla karşılaştırıldığında en düşük seviyede olanı motivasyondur. Yani, regresyon analizinin sonuçları; idari yetkinin, kurumsal gelişimi etkilediğini, hatta yetki devrinin etkisinin büyük olduğunu, ancak motivasyonu düşürdüğünü ortaya koymaktadır.Anahtar Kelimeler: İdari Yetki, Yetki Devri, Motivasyon, Takım Çalışması, Eğitim, Etkili İletişim ve kurumsal Gelişim.
Collections