İlkokullarda entelektüel sermayenin ölçülmesi ve bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın genel amacı, ilkokullardaki entelektüel sermayeyi ölçmek için bir ölçek geliştirmek ve bu ölçeği kullanarak ilkokullardaki entelektüel sermayeyi bazı değişkenler açısından incelemektir. Betimsel nitelikteki ilişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın çalışma evrenini, Malatya?da bulunan ilkokullarda 2012?2013 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, çalışma evreninden oransız grup örnekleme yöntemiyle yansız olarak seçilmiş 30 okulda çalışan öğretmenler oluşturmaktadır. Her okul bir grup olarak kabul edilmiştir. Ölçeğin ön uygulaması 160 öğretmen üzerinde yapıldıktan sora geçerlik ve güvenirlik testleri yapılmıştır. Daha sonra 480 öğretmen tarafından doldurulan anketler geri dönmüş ve analize dâhil edilmiştir. Oluşturulan ölçeğin Veriler, çoklu doğrusal regresyon yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, eğitim örgütlerindeki entelektüel sermayeyi ölçmek için geliştirilen ölçeğin üç boyutu ortaya çıkmıştır. Bu ölçek insan sermayesi ile ilgili altı madde, yapısal sermaye ile ilgili dokuz madde ve ilişkisel sermaye ile ilgili on maddeden oluşmaktadır. Bu ölçeğin uygulanması sonucunda elde edilen verilerin analizi sonucunda öğretmenlerin ders saatleri dışında okulda geçirdikleri zaman değişkeni ilkokullardaki insan sermayesini pozitif yönde anlamlı şekilde yordarken öğretmenlerin devir oranı değişkeni ise insan sermayesini negatif yönde yordamaktadır. Öğretmenlerin ders saatleri dışında okulda geçirdikleri zaman değişkeni entelektüel sermayenin tüm boyutlarını hem ayrı ayrı hem de ölçeğin tümü için pozitif yönde anlamlı şekilde yordamaktadır. Anahtar Kelimeler: Entelektüel sermaye, insan sermayesi, yapısal sermaye, ilişkisel sermaye The general purpose of this study is to develop a scale for measuring the intellectual capital in primary schools and to analyze the intellectual capital in terms of some variables by applying this scale. The target population of this descriptive study, which is a relational scanning modelling, is formed by the school teachers working in the primary schools in Malatya in 2012-2013 academic year. The sample of this study consists of teachers who were selected randomly from the target population by unproportional cluster sampling method. Each school was accepted as a group. After performing the pre-application of the scale on 160 teachers, validity and relaibility tests were performed. Then, the questonnaries, filled by 480 teachers, returned and were included to the analysis. The data analysis was performed by applying the multiple linear regression method. As a result of the study, the three dimensioned intellectual capital scale was developed. This scale is composed of six items about human capital, 9 items about structural capital and 10 items about relational capital. According to the analyses, while the variable of time which the teachers spend at school out of class hours predicts the human capital in primary schools significantly and positively, the variable of turnover rate of the teachers predicts the human capital negatively. The variable of time which the teachers spend at school out of class hours predicts all the dimensions of the intellectual capital positively in both each dimensions and the sum of the scale.KEY WORDS: Intellectual capital, human capital, structural capital, relational capital
Collections