İlköğretim öğrencileri için bilimsel süreç değerlendirme testinin uyarlanması geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı; ilköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerini ölçmek için Kathleen A. Smith (1994) tarafından geliştirilen `İlköğretim Öğrencileri için Bilimsel Süreç Becerileri Değerlendirme` testinin Türkçeye uyarlanması ile testin geçerlik ve güvenirlik çalışması ve Türkçeye uyarlanmış olan İlköğretim Öğrencileri için Bilimsel Süreç Becerileri Değerlendirme testinin yapı geçerliğinin incelenmesi sonucunda elde edilen alt boyutlarının orijinal testle sahip olduğu alt boyutları ile karşılaştırmaktır.Testi İngilizceden Türkçeye çeşitli okullarda görev yapan 3 İngilizce öğretmeni ayrı ayrı çevirmiştir. 3 tane Fen Bilimleri öğretmeni ve bir fen eğitimi uzmanı tarafından test maddeleri incelenerek testin anlaşılıp anlaşılmadığı kontrol edilmiştir. Uzmanlarca Türkçeye çevrilen test Milli Eğitim Bakanlığından gerekli izinler alınarak Malatya, Elazığ, Adıyaman, Şanlıurfa, Diyarbakır, Gaziantep, Kahramanmaraş il merkezlerinde ve Bitlis ili Ahlat ilçe merkezinde rastgele seçilen Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı on altı ilköğretim okullarında 50 dakika ders süresince uygulanmıştır ve bu okulların rastgele seçilen 4, 5, 6, 7, 8. sınıflarında eğitim öğretim gören 1765 ilköğretim öğrencisi katılmıştır.Bu araştırmanın yöntemi nicel analiz yöntemlerinden biri olan tarama (survey) modelidir. Uygulanması sonucunda elde edilen veriler SPSS 18.0 paket programı kullanılarak istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur.Yapılan analizler sonucunda testin 13 bilimsel beceriyi ölçtüğü belirlenmiştir. Bu bilimsel beceriler gözlem yapma, sınıflandırma yapma, ölçme, tahmin etme, çıkarım yapma, bilimsel iletişim kurma, değişkenleri belirleme, uzay zaman ilişkileri, hipotez kurma, verileri yorumlama, işlemsel tanımlama yapma, deney yapma, model oluşturma becerileridir.Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin bilimsel süreç becerileri düzeylerinin orta düzeyde olduğu; bilimsel süreç becerileri düzeyleri ile; sınıflar arasında sadece 7. Sınıf öğrencileriyle 4, 5, 6 ve 8.sınıf öğrencileri arasında anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte, öğrencilerin bilimsel süreç becerileri düzeyleri ile cinsiyet arasında anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.Anahtar Kelimeler: Bilimsel süreç becerileri, test uyarlama, fen eğitimi The aim of this study is the adaptation of the `Scientific Process Skills Evaluation for Primary School Students` test developed by is Kathleen A. Smith to measure the Scientific Process Skills of the primary school students and to compare the results reached after examining the structure validity of the test with the original test.The test is translated from English to Turkish by three different teachers working for three different schools.The clarity of the test is checked by three science teachers and one science training expert by analysing each test question.The test translated into Turkish by getting the necessary permissions from the Ministry of National Education is apllied at randomly selected 50 govenment primary schools in the centre of Malatya, Elazığ, Adıyaman, Şanlıurfa, Diyarbakır ,Gaziantep , Kahramanmaraş and in Ahlat the county of Bitlis for 50 minutes lesson duration. And 1765 randomly selected 4th,5th,6th, 7th and 8th grade students from these schools take part.The method of the research is survey type which is one of the quantitative analysis methods.The datum acquired after implementation is statistically analysed by using SPSS 18.0 packaged software.As a result of analysis it is indicated that the test measures 13 scientific skills.These skills are observation, classifying, measuring,estimating, deducing, building scientific communication,identfying variables, space time relations, making hypotheses,interpreting the datum, practical defining, doing experiment and making model.Acoording to the results of the research, the scientific process skills of students are average and it is found out that between scientific process skills and the grades there is a distinct difference only between the 7th graders and other 4th, 5th, 6th and 8th graders. Moreover it is found out that there isn't a distinct difference between the scientific process skills of students and gender.Key words : scientific process skills, test adaptation, science training.
Collections