Öğretmenlerin iletişim becerileri ile çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma öğretmenlerin bazı demografik değişkenleriyle iletişim becerileri ve çatışma yönetimi stratejileri arasındaki ilişkin incelenmesi amacıyla yapılmış betimsel bir çalışmadır.Araştırmanın örneklemini, 2013-2014 öğretim yılında, Gaziantep ili Şahinbey İlçesi sınırları içinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı okullarda çalışan 315 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmaya 68 okul öncesi, 99 ilkokul, 67 ortaokul ve 81 lise öğretmeni olmak üzere toplam 315 adet öğretmene ulaşılmış olup;12 öğretmen ölçeği eksik doldurulmuş olması nedeniyle araştırma kapsamı dışında tutulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Işık (2005) tarafından `İletişim Tutum Ölçeği` Özgan (2006) ve Gümüşeli'nin (2004) Türkçe'ye uyarladığı `Çatışma Yönetimi Stratejileri Ölçeği` kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, yüzdelik dağılım, bağımsız örneklem t-testi, tek yönlü varyans analizi, regresyon analizi ve farkların kaynağını belirlemek için çoklu karşılaştırmalarda LSD testi uygulanmıştır.Öğretmenlerin iletişim becerisiyle çatışma yönetimi stratejileri alt ölçekleri arasında anlamlı ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin iletişim becerisine ilişkin algıları orta düzeyde olduğu, öğretmenlerin iletişim becerisine ilişkin algılarının eğitim kademesi ve hizmet yılı değişkenine göre anlamlı farklılık gösterirken; branş, cinsiyet, medeni durum ve yöneticilik deneyimi değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin çatışma yönetimi stratejilerinin yüksek düzeyde olduğu, çatışma yönetimi stratejilerine ilişkin algılarının kademe değişkenine göre; Bütünleştirme alt boyutunda puanların anlamlı olarak farklılaştığı ancak; Kaçınma, Uzlaşma, Hükmetme ve Uyma alt boyutunda anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlerin çatışma yönetimi stratejilerine ilişkin algıları; branş, cinsiyet, medeni durum ve yöneticilik deneyimi değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar sözcükler: İletişim Becerisi, Çatışma Yönetim Stratejisi,Öğretmenler. The goal of this descriptive research is to investigate the relationship between communication skills and conflict management strategies of teachers according to some demographic variables.The research's sample group is comprised of the teachers who are working in the state schools in Şahinbey, Gaziantep in 2013-2014 Educational Year. 68 kindergarten, 99 primary school, 67 middle school and 81 high school teachers, totally 315 teachers participated in the research. Because 12 teachers did not fill out the scale completely, their results did not include to the research.`Communication Attitude Scale` which was developed by Işık (2005) and `Conflict Management Strategies Scale` which was adapted to Turkish by Özgan (2006) and Gümüşeli (2004) were applied as data collection tools of the research. Mean, percentage distribution, independent sample t-test, one-way analysis of variance, regression analysis and to determine the source of the difference for multiple comparisons LSD test were applied for analyzing data.According to the results of the research, there is meaningful relationship between teachers' communication skills and conflict management strategies. The perception level of teachers regarding communication skills is at intermediate level and this perception level has meaningful difference according to education level and service life of teachers but does not have meaningful difference according to branch, gender, marital status and administrative experience of teachers.According to the other results of the research, the teachers who participated to the research have high level competence on conflict management strategies. According to grade variable; the teachers' perception on conflict management strategies' integration sub- dimension there is meaningful difference but for avoiding,compromising, dominating and acommodation sub-dimensions there is not meaningful difference. Finally teachers' perception regarding conflict management strategies does not have meaningful difference according to branch, gender, marital status and administrative experience of them who are participated in this research.Key words: Communication Skills, Conflict Management Strategy, Management,Teachers.
Collections