Fen bilgisi öğretmenlerinin öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeylerinin değerlendirilmesi (Kişisel ve mesleki değerler-mesleki gelişim yeterlikleri) (Diyarbakır İl örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Fen Bilgisi öğretmenlerinin görüşlerine göre, Fen Bilgisi öğretmenlerinin kişisel ve mesleki değerler-mesleki gelişim alt yeterliliği bakımından öğretmenlik mesleği genel yeterliklerine sahip olma düzeylerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır.Bu araştırma, genel tarama türünde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, Diyarbakır ili Bismil, Bağlar, Kayapınar, Sur ve Yenişehir ilçelerinin merkez sınırları içinde bulunan 98 ilköğretim kurumunda görev yapan 407 Fen Bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada örneklem alma yoluna gidilmeyip, Fen Bilgisi öğretmenlerinin tamamı araştırmaya dâhil edilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayınlanan `Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri` dikkate alınarak, araştırmacı tarafından değiştirilmeden, belirlenen bir ana yeterliğe (kişisel ve mesleki değerler-mesleki gelişim) ilişkin 73 performans göstergesi 5'li Likert tipi bir anket şeklinde getirilmiş ve uygulanmıştır. Bu doğrultuda 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 407 fen bilgisi öğretmene anket dağıtılmış, 251 fen bilgisi öğretmen anketi geri dönmüştür. Uygun şekilde doldurulmayan 1 anket değerlendirme dışı bırakılmıştır. Dolayısıyla araştırmanın evren ve örneklemini 250 fen bilgisi öğretmeni oluşturmaktadır.Fen bilgisi öğretmenleri görüşlerine ilişkin verilerin analizinde yüzde, frekans, aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri hesaplanmıştır. Fen bilgisi öğretmenlerinin görüşlerine ilişkin genel ortalamalar arasında anlamlı fark olup olmadığını belirlemek için verilerin analiz edilmesi ve yorumlanmasında; t-Testi, Kruskal-Wallis H, ve Anova testleri kullanılmıştır.Elde sonuçlara göre, Fen bilgisi öğretmenlerinin, öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinden kişisel ve mesleki değerler-mesleki gelişim yeterliklerine ilişkin görüşlerinin genel anlamda olumlu yönde olduğu ve bu yeterlik maddelerini öğretmenlik mesleği için önemli buldukları görülmüştür. Elde edilen bir diğer sonuca göre, Fen Bilgisi öğretmenlerine, göre öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri bakımından kendilerini daha yeterli gördükleri görülmüştür. Ayrıca bağımsız değişkenlere göre elde edilen sonuçlara göre;•Fen bilgisi öğretmenlerinin, öğretmenlik mesleğin genel yeterliliklerine sahip olma düzeylerine ilişkin görüşleri cinsiyet değişkenine göre farklılaşmadığı ve kadın öğretmenlerin, erkek öğretmenlere göre kendilerini daha yeterli gördükleri,•Fen bilgisi öğretmenlerinin yaş değişkenine göre görüşleri anlamlı bir şeklide farklılaştığı ve yaşı az olan (30 yaş ve daha az) ve yaşı daha çok olan (41 yaş ve üzeri) öğretmenlerin öğretmenlik mesleğin genel yeterlilikleri bakımından kendilerini daha yeterli gördükleri,•Fen bilgisi öğretmenlerinin yaş değişkenine göre görüşleri anlamlı bir şeklide farklılaştığı ve mesleki kıdemi az olan (10 yıl ve daha az) öğretmenlerin öğretmenlik mesleğin genel yeterlilikleri bakımından kendilerini daha yeterli gördükleri anlaşılmıştır.Bu doğrultuda şu önerilere yer verilmiştir: Fen bilgisi öğretmenlerinin öğretmenlik mesleki yeterliliklerinin işlevselleştirilmesi gerektiği, hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlere önem verilmesi, öğretmenlerin kendilerini geliştirebilmeleri için yüksek lisans yapmalarının desteklenmesi önerilmiştir.Anahtar Kelimeler: Öğretim, Eğitim Programı, İlköğretim, Öğretmen, Fen Bilgisi, Fen Bilgisi Öğretmeni ve Yeterlik In this study, according to the opinions of science teachers, Science teachers' personal and professional values-sufficiency in terms of professional development of the teaching profession in general was to evaluate the levels of competence to have. This research is a descriptive study in a general scan type. The research population, the Bismil in Diyarbakir, Bonding, Kayapınar Sur and within the boundaries of the central town of Larissa 98 407 science teachers working in primary schools constituted. In this study, sampling gidilmeyip way, all of the science teachers were included in the study. The data collection instrument, the Ministry of Education published by the `Generic Teacher Competencies`, taking into account by the investigator without changing a defined main competency (personal and professional values, professional development) and 73 performance indicators 5-point Likert-type questionnaire form was brought and implemented. In this respect, the spring semester of 2013-2014 academic year 407 surveys distributed to science teachers, science teachers, 251 questionnaires were returned. Appropriately filled in one questionnaire were excluded from evaluation. Therefore, the universe and sample survey of 250 science teachers are. The opinions of the teachers in the analysis of data related to the percentage, frequency, mean and standard deviation values were calculated. To the opinions of science teachers, the overall average to determine whether there is significant difference between the analysis and interpretation of data; t-test, Kruskal-Wallis H test and ANOVA were used. The results obtained, according to science teachers, the teaching profession in general competency of the personal and professional values, professional development competency of their view generally were positive, and these competencies agents for the teaching profession important they were seen. Another result obtained according to the science teacher, the teaching profession they see themselves more competent in terms of general competencies were seen. Also according to the results obtained by independent variables; • Science teachers, the teaching profession to have the overall adequacy levels did not differ according to gender and the opinions of female teachers, they see themselves more competent than male teachers, • Science teachers of the age variable according to the opinion of a meaningful way of differentiation and age less than (30 years or less) and age more that (41 years and older) teachers teaching profession overall adequacy in terms of themselves enough, they saw • Science teachers according to the opinion of the age variable is significant variation in the way and with less seniority (10 years and less) teachers in the teaching profession, they see themselves more competent in terms of general competence is understood. In this regard, the following recommendations are given: the teachings of science teachers of vocational qualifications should be functionalized, an emphasis on pre-service and in-service training of teachers in order to develop themselves do graduate support is proposed. Keywords: Education, Training Program, Elementary Education, Teacher, Science, and Science Teacher Qualifications.
Collections