İlköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin okul yönetme yeterliklerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, ilköğretim kurumları yöneticilerinin okul yönetme yeterliklerini gösterme düzeyleri, öğretmen görüşlerine dayalı olarak belirlenmeye çalışılmıştır.Araştırma tarama türünde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, Diyarbakır ili sınırları içinde bulunan 14 okul oluşturmaktadır. Bu kurumlarda görev yapan öğretmen sayısı 710'dur. 2013-2014 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 624 öğretmene anket dağıtılmış, 501 öğretmen anketi geri dönmüştür. Uygun şekilde doldurulmayan 1 anket değerlendirme dışı bırakılmıştır. Dolayısıyla araştırmanın evren ve örneklemini 500 öğretmen oluşturmaktadır.Veri toplama aracı olarak; Şahin (2000) tarafından geliştirilen; `İlköğretim Okulu Müdürlerinin Yeterlikleri Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada 5 alt problem araştırılıp, bulguları yorumlanmaya çalışılmıştır. Verilerin analiz edilmesi ve yorumlanmasında; t-Testi, Kruskal-Wallis, Mann Whitney U ve Anova Testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları aşağıdaki biçimde özetlenebilir:Öğretmenler, okul yöneticilerinin yönetici yeterliklerini boyutlar temelinde değerlendirirken; `Öğrenci İşleri`,`Kişilik Özellikleri`, `Okul Çevre İlişkileri` boyutlarında; aynı düzeyde `üst düzey`, yani yeterli düzeyde gördüklerini, `Okul İşletmeciliği`,`İnsan Kaynakları ve İletişim`,`Araştırma ve Mesleki Gelişim` ve `Öğretim Liderliği` boyutlarında ise `orta düzeyde`, yani yeterli görmediklerini belirtmişlerdir.İlköğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin, ilköğretim kurumları yöneticilerinin okul yönetme yeterlik düzeylerini; branş ve yaş değişkenleri açısından değerlendirmeleri yönünden anlamlı bir farklılık oluştuğu görülürken; cinsiyet, mesleki kıdem ve öğrenim durumu değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık oluşmadığı istatistiki verilerden anlaşılmıştır. In this study, show levels of skill to manage school of primary school sadministrators were determined as based on teachers perceptions.There search is the type of scan and a descriptivere search.The study population, 14 schools located within the boundaries of the province of Diyarbakır are. 710 is the number of teachers in these institutions the spring semester of 2013-2014 academic year, 624 surveys distributes to teachers, 501 teacher surveys were returned. Properly filled in first question naire were excluded from evalution. The sample of the study and thus constitute 500 teachers.As a data gathering tool; developed by Şahin (2000) ; ` elementary school principal of the scale proficiencies ` were used.. At the study, five sub problem were researched and the findings were tried to interpret. T-test,Anova, Mann Whitney U and Kruskall - Wallis Test were used making analysis and interpretation of the data. The findings of the survey can be summarized as follows.While the teachers were evaluating ability of school administrators in their qualifications on the basis of size, they have seen high level at same level of Student Affairs ,personal features, School- Environment relationship, in other words they have seen to enough level, besides this they stated that the human resources and communication, the school Management, Research and Professional Development, Teaching Leadership were medium level in other words they have seen not enough.Although it has seen to be occurmeaning fulvariable from the point of the teachers working at primary schools interms of assessment branch esandage variables, proficiency levels,to manage school of the primary school sadministrators, it has not been occurred to meaning ful difference in terms of gender, seniority and education level variables from the statistical analysis.
Collections