Ortaokul ve lise öğretmenlerinin iş doyum düzeylerinin incelenmesi: Batman İli örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZETORTAOKUL VE LİSE ÖĞRETMENLERİNİN İŞ DOYUM DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ: BATMAN İLİ ÖRNEĞİ Ahmet Sedat AYDIN Zirve Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, 91 sayfa, Ağustos 2014 Tez Danışmanı: Yrd.Doç.Dr.Çetin TANBireyin ve dolayısıyla toplumun sağlıklı süreçler geçirmesinde yaşanılan hayatın önemi büyüktür. Gerek sosyal hayatta gerekse mesleki hayatta yapılan iş ve verilen uğraş bireyler üzerinde kalıcı izler bırakır. Bireyin yaptığı işten aldığı doyum, lezzet veya tatmin bireyin duyuşsal gelişimini ve işteki performansını ve verimini etkileyecektir. Bu bakımdan toplum için önemli görülen eğitim kurumlarında çalışan ve programın önemli uygulayıcıları olan öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin incelenmesinde fayda vardır. İş doyum, bir çalışanın yaptığı işin ve elde ettiklerinin ihtiyaçlarıyla beraber kişisel değer yargılarıyla örtüştüğünü veya örtüşmesine olanak sağladığını fark etmesi sonucu yaşadığı bir duygu olarak ifade edilmektedir.Bu araştırmanın temel amacı, ortaokul ve lise düzeyindeki öğretmenlerinin iş doyum düzeylerini incelemektir.Bu araştırma tarama (betimsel) modelindedir. Araştırma evrenini Batman il merkezindeki resmi okullarında görevli 3052 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi örneklem yoluyla seçilen, Batman il merkezindeki resmi okullarda görev yapan 449 ortaokul ve lise öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak 53 maddelik iş doyum ölçeği kullanılmıştır. Aracın güvenirliğine dair yapılan testlerde Cronnbach Alpha iç tutarlık katsayı boyutlar için sırasıyla birinci boyut .89, ikinci boyut .60, üçüncü boyut .87, dördüncü boyut .86, beşinci boyut .50 ve altıncı boyut .50 olarak çıkmıştır. Ölçme aracında yer alan maddelerin tamamı değerlendirildiğinde ise tüm maddeler için Cronnbach Alpha 0.92 olarak bulunmuştur. Ölçme aracında 5'li likert tipi derecelendirme kullanılmıştır. Katılımcıların kişisel özelliklerine ait verilerin betimlenmesi için; yüzde, frekans değerlerine bakılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler homojen dağılım göstermediğinden, verilerin çözümlenmesinde non-parametrik testlerden yararlanılmıştır.Araştırma sonuçlarına bakıldığında ortaokul ve lise düzeyindeki öğretmenlerin boyut ayrımı yapmaksızın iş doyum düzeylerine bakıldığında genel toplamının x ̅=2,94 olduğu yani öğretmenlerin iş doyum düzeylerinin orta seviyede olduğu görülmüştür.Anahtar Kelimeler: İşdoyum, İş Tatmini, İşgören Tatmini, Öğretmen ABSTRACTEXAMINING JOB SATISFACTION LEVEL of SUBJECT SPECİALİST TEACHERS: A CASE STUDY OF THE CITY OF BATMAN Ahmet Sedat AYDIN Zirve University, Graduate School of Social Science Department of Educational Sciences Master Thesis, 81 pages, August 2014, Supervisor: Associate Professor Çetin Tan The importance of lifestyle is essential not only for individuals but also society in the context of living healthy life processes. The influence of jobs that people have and efforts that they made have permanent impacts in their social and professional life. The level of job satisfaction that individuals receive from work will affect their performance, efficiency and emotional development at work. In this context, it is beneficial to examine the level of job satisfaction of teachers who adopt schedules and work in the educational institutions which are considered fundamental for the society. Job satisfaction is defined as an emotion that is consequence of experiencing how jobs that people have coincide with or allow to be matched their personal needs and values. The major objective of this study is to investigate teachers' job satisfaction level. A descriptive model is used in this study. The scope of the research compromise 6269 teachers working in public schools in the city of Batman. The selection of the sample group has been determined based on simple random sampling. There are 449 subject specialist teachers who participated in this research. As a means of data collection tool, 53 items of the scale of job satisfaction have been utilised.Cronbach's alpha reliability coefficients have been found .89, .60, .87, .86, .50, and .50 from first to sixth dimensions respectively. The value considering all of the items in the data measurement tool in associated with all substances for cronbach's alpha has been found .92. A five- point Likert type scale has been used in the data measurement tool. In order to describe participants' the personal characteristics,the percentage and frequency values have been analyzed.The data obtained in this study is not fulfilled parametric assumptions and hence in the analysis of data, non-parametric tests have been used.İt can be observed from the results that subject specialist teachers,regardless of the type of dimensions,have moderate (x ̅=2,94) level of job satisfaction.Keywords: Job Satisfaction, Subject Specialist Teachers, job Satisfaction of Teachers, Employee Satisfaction
Collections