Karma ve ayrık eğitim sisteminin lise öğretmen ve öğrencilerinin görüşlerine göre değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, lise eğitim kurumlarında uygulanan karma veya ayrık eğitim sistemine ilişkin mevcut uygulamaya dair lise öğretmen ve öğrencilerinin görüş ve önerilerini saptamak amacı ile yapılmıştır. Araştırmanın katılımcıları belirlenirken ilgili lise eğitim yönetmenliğinin karma ve ayrık eğitim sistemine yönelik maddelerine dayalı olarak hazırlanmış olan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.Çalışma nitel araştırma yaklaşımlarından olgubilim deseni esas alınmıştır. Veri toplama aracı olarak, öğretmen ve öğrencilere sorulmak üzere açık uçlu sorular hazırlanmış; öğretmenlere 6, öğrencilere ise 7 soruluk görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Diyarbakır il merkezindeki liselerde görev yapan öğretmenler ve öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. 2013–2014 eğitim ve öğretim yılı, konusu evrenden kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile belirlenen 25 öğretmen ve 25 öğrenci oluşturmaktadır.Araştırmanın verilerini öğretmen ve öğrencilerin karma veya ayrık eğitime ilişkin görüşleri oluşturmaktadır. Bu çerçevede, araştırmaya katılan lise öğretmen ve öğrencilerinden soru formlarına yazdıkları görüşlerine ilişkin açıklamalar ve ifadeler nitel veri analizlerinden olan içerik analizine tabi tutulmuş, görüş alanlarına göre verilerden çıkarılan kavramlara göre yapılan kodlama ve temalandırma ile düzenlenerek frekans tekniği ile tablolar halinde sunulmuştur.Bulgular lise eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin, genel olarak karma eğitim sisteminin günümüz koşullarında işlevselliğini yeterince yerine getiremediğini, karma eğitim sisteminin her bakımdan çağdaşlaşma yolunda atılan çok önemli bir adım iken, günümüz şartlarından ve toplumun yapısından dolayı artık pek benimsenmeyen bir eğitim sistemi haline geldiğini, öğrenciler açısından bakıldığın da ise öğrencilerin karma ortamlarda ders başarıları yerine daha çok toplum tarafından tasvip edilmeyen davranışlar sergilemeye başladıklarını, yani ahlaki açıdan çoğu zaman pek uygun görülmeyen madde kullanımı, kız-erkek ilişkilerinde sosyal durumların dışına çıkıldığını bu durumdan dolayı muhafazakâr ailelerin özellikle kız çocuklarını okula göndermede zorluklar çektiğini böylece kızların okullaşma oranlarında bir türlü istenilen seviyeye gelinemediği yönünde görüşler ortaya çıkmaktadır.Öğretmenlerin, genel olarak ayrık eğitim veren kurumlar hakkındaki görüşleri ise, günümüzde ders başarısı açısından önemli kazanımları olan ancak bu tip okullarda da genelde alan derslerinin yoğunluğundan ve temel bazı derslerin çok az olmasından ve sosyal hayat ilişkilerinde gereklilik arz eden karşı cinsler ile etkileşim konusunda yetersiz kalmasından dolayı da öğrencilerin ya bu okulları istedikleri halde tercih edemedikleri ya da tercih ettiklerinde ise bu sıkıntılar nedeni ile mutlu ve başarılı olamadıklarını belirtmektedirler.Öğrencilerin genel anlamda karma eğitim sistemine ilişkin olarak, karma eğitim sisteminin öğrencilerin sosyalleşmesi açısından oldukça önemli olduğunu, ancak derse yoğunlaşma konusunda çoğu zaman sıkıntıların yaşanmasına neden olduğunu belirtmektedirler. Bu durumun nedeni ise, karma okullarda sosyal çevrenin her yönden geniş yelpaze sunması, öğrencilerin birbirlerine özenmeleri, okulda herhangi bir durumdan dolayı ön plana çıkma isteği, duygusal bağların oluşması sonucu okulda hem disiplin hem de ders başarısı açısından olumsuzlukların daha fazla ön plana çıktığını, ayrık eğitim veren okullara ilişkin görüşleri ise, ayrık okullarda derse yoğunlaşmanın daha kolay olduğu, öğrencilerin sadece hem cinsleri ile aynı ortamda olmasının daha rahat bir ortam sağlayacağı ve bu durumun öğrencileri hemen hemen her konuda başarılı kılacağını ama aynı zamanda ayrık okullardaki öğrencilerin sosyalleşme bakımından ise yetersiz kalacağı konusunu dile getirdikleri ortaya çıkmaktadır. Öğretmen ve öğrencilerin liselerde uygulanan eğitim sistemine ilişkin görüşleri doğrultusunda, okul türü yelpazesinin geniş tutulması, yani hem karma eğitim veren hem de ayrık eğitim veren liselerin yaygınlaşması ve bu lise eğitim kurumlarının aynı müfredat ve olanaklarına sahip olunmasını, öğrencilerin kendi istekleri doğrultusunda istedikleri okul türünü hiç bir baskı ve olumsuz yönlendirme olmayacak şekilde tercih edebilecekleri, toplumun her kesimine ve değer yargılarına hitap edecek okul türleri ve bu okulların geniş sosyal imkanlara sahip olunması önerilmektedir. Anahtar kelimeler: Karma eğitim, Karma okul, Ayrık eğitim, Ayrık okul, Ayrık bina, Ayrık sınıf The research is done to determine high school teachers'and students' sights and suggestions about c- eduation or seperated education followed in high school educational institutions. To set research's participants, sections about high school education guide's co education and seperated education systm are considered. The study is done by taking into account phenomenologic method from qualitative research approaches. To collect datums 6 open ended questions for teachers and 7 open ended questions for students are used. The research is performed among high school's teachers and students in Diyarbakır city center. The study is done in 2013-2014 education year. The topic is generated by 25 teacers and students identified easy reached situation sampling process from universe. The research's datums is formed by teacers' and students' ideas about co-education and seperated education. The teachers' and student' explanations and statements contributed in research are precessed to content analysis one of qualitative datums analysis and it is tendered in the form of charts in the lights of the foregoing took out from datums to be considered field of view. The diagnosis collected by teachers and students exactly shows that: Co-education system generally have not performed its function at the present days. Although it is a quantum jump in the way of modernization, it has become unpopular education system because of social structure and today's requirements. Even in terms of students, students studied in co-education scools present not approved behaviours by sociaty instead of their courses. Namly among the students illicit use of drugs increase and they degress of social accepted situations at sexual subjects. Because of these reasons especially consevative families do not want to send their girl students to school. So, girls'education proportion has never reached desired level. Theachers generally thinks about co-education institution that: Although these schools have significant acquisition in respect of respect of students' success, students can not prefer these type of schools or they do not be happy and successful despite of choosing them because of locality lessons' dense and main lessons' being spread thingly in these schools, and being scanty of interaction with the opposite sex more necessary in their social life.Theachers usually thinks that co-education system is relatively important in terms of being social of students but mostly it causes students are hard-pressed to concantrate on their lessons. They summarize the reason of this situation: In co-education scools, social surroundings submit students a large court in all respects. They want to imitate each others. They want to loom large. As a natural consequence of emotional relationship among students, various complication see the light of day. Even the teachers' ideas about separated education system: At these schools students concantrate on their courses easier than before. They are more relaxed while they are studying among follow human and they are more successful almost every subject but at the same time it causes students get scanty about their self-confidence.In the light of teachers and students explanations about education system implemented in high schools it is suggested: both of co-education and separated education must be generalized and these high school education institutions must have the same curriculum and facilities. And also it is suggested that students must prefer their own school types without being compression and orientation. KEY WORDS: Coeducation, Coeducation Schools, Single Gender Education, Single Gender School, Single Gender Class
Collections