İlkokul müdürlerinin kültürel liderlik rollerinin öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul müdürlerinin kültürel liderlik rollerinin öğretmenlerin örgütsel güvenine etkisini incelemektir. Betimsel nitelikteki ilişkisel tarama modelinde olan bu araştırmanın çalışma evrenini, Gaziantep ili merkez ilçelerinden Şahinbey ve Şehitkamil merkezindeki ilkokullarda 2013–2014 öğretim yılında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini, çalışma evreninden oransız grup örnekleme yöntemiyle yansız olarak seçilmiş 35 okulda görev yapan 527 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada ölçme aracı olarak Kültürel Liderlik Ölçeği ve Örgütsel Güven Ölçeği kullanılarak veriler elde edilmiştir. Veriler, t testi, tek yönlü varyans analizi, LSD testi, basit ve çoklu hiyerarşik doğrusal regresyon yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırma sonucuna göre, öğretmenlerin cinsiyet ve medeni durum değişkenleri bakımından kültürel liderlik ve örgütsel güven algıları arasındaki fark istatistiksel açıdan anlamlı bulunamamıştır. Öğretmenlerin örgütsel güven ve kültürel liderlik davranışlarına ilişkin görüşlerinin yaş, meslek kıdemi ve müdürle çalışma süresi değişkenleri bakımından karşılaştırılmasında gruplar arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark belirlenmiştir. Genel olarak demografik değişkenlerden oluşan modelin örgütsel güveni anlamlı şekilde yordamadığı, demografik değişkenler kontrol edildikten sonra kültürel liderliğin örgütsel güveni anlamlı şekilde yordamaktadır. Okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışlarını sergilemeleri, öğretmenlerin örgütsel güven düzeylerini olumlu şekilde etkilemektedir. The purpose of this research is to analyse the effect of the primary school principals' cultural leadership roles on the teachers' organizational trust. The target population of this descriptive study, which is a relational scanning modelling is formed by the teachers working in the elementary schools in Şahinbey and Şehitkamil, which are the central districts of Gaziantep, in 2013-2014 academic year. The sample of this study consists of 527 teachers working in 35 schools who were selected randomly from the target population by unproportional cluster sampling method. In this research, as a measurement tool, the data were obtained by using Cultural Leadership Scale and Organizational Trust Scale. The data analyse was performed by applying, t test, analysis of one way anova, LSD test, partial regression and hierarchical linear regression methods. According to the analysis, in terms of teachers' gender and marital status variables cultural leadership and the difference between the perception of organizational trust was not found statistically significant. Teachers' views on organizational trust and cultural leadership behaviors, in comparison to terms of age, professional seniority and the working time variables with principal , was determined statistically significant difference among groups. In general, the organizational trust of the model consisting of demographic variables does not predict significantly, after controlling demographic variables, cultural leadership of organizational trust predicts significantly. To exhibit the cultural leadership behaviors of school principals affects teachers' organizational trust levels in a positive way.
Collections