Okul müdürlerindeki hizmetkâr liderlik davranışlarının öğretmenlerin işe tutkunluğa etkisinde örgütsel adaletin aracılık etkisinin incelenmesi (Gaziantep Şehitkâmil İlçesi örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ilkokul ve ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin, müdürlerinde gördükleri hizmetkâr liderlik davranışlarının örgütsel adalet aracılığıyla öğretmenlerin işe tutkunluğunu yordayıp yordamadığının ortaya çıkmasını sağlamaktır. Araştırmanın evrenini 2013–2014 Eğitim-Öğretim yılında Gaziantep ilinin Şehitkâmil ilçe merkezinde yer alan 306 ilkokul öğretmeni ile 264 ortaokul öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini basit seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen 570 öğretmen oluşturmaktadır. Veri analizleri IBM SPSS 21.0 programı kullanılarak hiyerarşik çoklu doğrusal regresyon yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Bu araştırma sonucunda hizmetkâr liderlik davranışlarının hem işe tutkunluğu hem de örgütsel adaleti anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Hizmetkâr liderlik davranışlarının işe tutkunluğu yordamasında örgütsel adaletin aracılık etkisiyle ilgili analizlerin sonuçlarına bakıldığında, örgütsel adaletin kısmi ara yordayıcı olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular neticesinde çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Kelimeler: Hizmetkâr liderlik, işe tutkunluk, örgütsel adalet, aracılık etkisi. The purpose of this this research is to assess school principals servant leadership behaviours on primary and secondary school teachers' work engagement through mediation effect of organizational justice perceptions. The universe of this study has been composed from the findings of 306 primary and 264 seconday school teachers who were active in the field of education in the year 2013-2014 in Şehitkâmil, Gaziantep. A total of 570 teachers have been randomly chosen in order to collect data. The data was analyzed with the IBM SPSS 21.0 software by using multiple hierarchical regression method. Findings of the study show that servant leadership behaviour of principals significantly predicts organizational justice and work engagement. The results of the mediation tests show that organizational justice is a partial mediator on the relationship between servant leadership behavior of principals and work engagement of teachers. Based on results of the research, recommendations are given to school principals and teachers. Key words: Servant leadership, work engagement, organizational justice, mediation effect.
Collections