Lise 1.sınıf öğrencilerinin özsaygı düzeyleri ile vandalist davranışları sergileme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Şanlıurfa ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim lise-1 sınıf düzeyinde eğitim gören öğrencilerin tahripçilik düzeylerini ve özsaygı düzeylerinin önemli yordayıcılarını belirlemektir. Korelasyonel türden bir çalışma olan bu araştırma, Vandalizm (Tahripçilik) Ölçeği, Coopersmith Özsaygı Ölçeği ve geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir. Öğrencilerin tahripçilik ve özsaygı düzeyleri; tek yönlü varyans analizi ve çoklu regresyon analizi kullanılarak elde edilmiştir.Araştırmanın örneklemi, Şanlıurfa ili ve ilçe merkezlerinin devlet okullarının genel liselerinde okuyan 1225 lise-1 sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bunların % 47.9 (587)'su kız, %52.1 (638)'i ise erkek öğrenciler oluşturmaktadır.Tahripçilik ile özsaygı arasındaki ikili korelasyonu incelendiğinde, aralarındaki ilişki negatif ve anlamlı derecede farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır (r: -.172 p= .000). Araştırmada cinsiyet değişkeni ile tahripçilik (p<.05) ve özsaygı puan ortalamaları (p<.05) arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığı tek yönlü varyans analizi ile kontrol edilmiş ve .05 düzeyinde anlamlı olduğu bulunmuştur. Ayrıca bu araştırmada, lise-1 öğrencileri için aile gelir düzeyi (p<.05), yaş düzeyi (p<.05) ve anne öğrenim düzeyi (p<.05) ile tahripçilik puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığının belirlenmesi tek yönlü varyans analizi ile kontrol edilmiş farkın anlamlı olduğu bulunmuştur. Baba öğrenim düzeyinin hem tahripçilik hem de özsaygı puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olup olmadığı tek yönlü varyans analizi ile kontrol edilmiş ve farkın .05 düzeyinde anlamlı olmadığı bulgusu elde edilmiştir. Araştırmada aile gelir düzeyi ile özsaygı puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu bulunmuştur (p<.05). Ayrıca öğrencilerin benlik saygısının utangaçlık düzeylerini yordanmasına ilişkin hesaplamalar ise çoklu regresyon analizi ile hesaplanmış ve özsaygı utangaçlık puanlarındaki varyansın (değişkenliğin) %3'ünü açıklamaktadır. Tahripçiliği hangi değişkenlerin yordadığına ilişkin β (-.255) ve t (-5.448) değerlerine bakıldığında özsaygı tahripçiliği anlamlı düzeyde yordadığı görülmüştür (F(1, 1225) = 29.679 p<.05). This study aims to determine vandalism levels and significant indicators of self-esteem levels of students who take education at 1st high school grade of secondary education. As a correlational study, this research was conducted with Vandalism Scale, Coopersmith Self-Esteem Scale and developed Personal Information Form. One-way variance analysis and multiple regression analysis were used to determine vandalism and self-esteem levels of the students. The research sample consisted of 1225 1st grade students who were taking education in general public high schools in Şanlıurfa province and districts. Of the whole research sample, 47.9% (587) were female while 52.1 (638)% were male students.Analysis on bilateral correlation between vandalism and self-esteem shows that there is a negative relationship and it is significant differentiated (r: -.172 p= .000). One-way variance analysis was used to control whether the difference between the sex variable and vandalism (p<.05) and self-esteem score means (p<.05) was statistically significant or not and it was found to be significant at the level of .05. Furthermore, one-way variance analysis was used to determine whether the difference between family income level (p<.05) of 1st grade students, age level (p<.05) and mother education level (p<.05) and vandalism score means was significant or not and the difference was found to be significant. One-way variance analysis was used to control whether the difference between father education level and vandalism and self-esteem score means was significant or not and the difference was found to be significant at .05 level. In this research, it was found that the difference between family income level and self-esteem score means was significant (p<.05). In addition, multiple regression analysis was used to measure the regression of self-esteem on shyness levels of students and it was found that self-esteem explained 3% of the variance in shyness scores. According to the analysis on the values that show which variables predict the vandalism β (-.255) and t (-5.448), it was found that self-esteem predicts vandalism at significant level (F(1, 1225) = 29.679 p<.05).
Collections