Bağımsız anaokulu müdürlerinin kültürel liderlik davranışları ile okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumu arasındaki ilişki Diyarbakır ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, bağımsız anaokulu müdürlerinin kültürel liderlikdavranışları ile okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumu arasındaki ilişkininbelirlenmesidir.Araştırma evrenini 2014–2015 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ili merkezve ilçelerinde bulunan 48 resmi bağımsız anaokulunda çalışan 298 okul öncesiöğretmeni oluşturmaktadır. Evrendeki okulların ve öğretmenlerin sayısı belirlenirkenDiyarbakır İl Milli Eğitim Müdürlüğü'nün istatistik biriminden alınan bilgilerdenfaydalanılmıştır. Araştırmanın örneklemini ise, evrendeki 48 resmi bağımsızanaokulundan tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 36 okul ve bu okullarda çalışan219 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır.Araştırmanın verileri, Yıldırım (2001) tarafından geliştirilen `okulyöneticilerinin kültürel liderlik rolleri` ve `öğretmenlerin iş doyumu` ölçekleri iletoplanmıştır. Veri toplama araçlarının bu araştırmada kullanılması için gerekli izinalınmıştır. Alt problemlere ilişkin verilerin çözümlenmesinde, parametrik olmayanyöntemlerden Mann Whitney U-Testi ile Kruskal Wallis analizinden, okulmüdürlerinin kültürel liderlik davranışları ile okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumuarasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını tespit etmek için ise Bivariate Correlation yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0,05 olarakalınmıştır.Araştırma sonucunda, bağımsız anaokullarında çalışan okul öncesiöğretmenlerinin algılarına göre, okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışları ilebağımsız anaokullarında çalışan okul öncesi öğretmenlerinin iş doyumlarının olumluyönde olduğu belirlenmiştir. Okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışları ile okulöncesi öğretmenlerinin iş doyumları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğuortaya çıkmıştır. Bağımsız anaokullarında çalışan okul öncesi öğretmenlerininalgılarına göre, okul müdürlerinin kültürel liderlik davranışları öğretmenlerin; hizmetsüreleri, öğrenim durumları, cinsiyetleri, yaşları açısından anlamlı bir farklılıkgöstermediği gözlemlenmiştir. Bağımsız anaokullarında çalışan okul öncesiöğretmenlerinin, iş doyum düzeyleri; hizmet süreleri, öğrenim durumları,cinsiyetleri, yaşları açısından anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır. The purpose of this study is to determine the relationship between culturalleadership behaviours of independent kindergarten principals and job satisfaction ofpreschool teachers.The study population included 298 preschool teachers working at 48 officialindependent kindergartens in Diyarbakır province and its districts in 2014-2015academic year. The number of schools, teachers and related knowledge wereobtained from the statistics office of Diyarbakır Provincial Directorate of NationalEducation. The samples involves 36 preschools out of 48 official independentschools in the study population and 219 preschool teachers working at these schools.The data was collected using scales developed by Yıldırım (2001) named`Cultural Leadership Behaviours of School Principals` and `Job Satisfaction ofTeachers`. Necessary permissions for using the data collection tools were provided.In analysing the data related to the sub-problems, non-parametric methods, MannWhithey U Test and Kruskal Wallis Analysis and in order to determine if there is asignificant relationship between jobs satisfaction of preschool teachers and culturalleadership behaviours of independent kindergarten principals Bivariate CorrelationAnalysis Method were applied. A 0.05 level of significance was used.The results of the study were found to be positive about the culturalleadership behaviours of school principals and job satisfaction of preschool teacherswith respect to perception of preschool teachers working at kindergartens. A positive and significant correlation emerged between cultural leadership behaviours of schoolprincipals and job satisfaction of preschool teachers. Regarding perceptionof preschool teachers working at independent kindergartens, the cultural leadershipbehaviours of school principals showed no significant discrepancy in terms ofgender, age, education level and service period of teachers. The level of jobsatisfaction of preschool teachers working at independent kindergartens showed nosignificant discrepancy in terms of gender, age, education level and service period.
Collections