Anaokulu müdürlerinin etkili liderlik özellikleri ve sahip olma düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma anaokullarında görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine göre, okul müdürlerinin etkili liderlik özelliklerine sahip olma düzeylerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu araştırma, tarama modelinde olup, betimsel bir nitelik taşımaktadır. Bu araştırmanın evrenini Kahramanmaraş merkez Dulkadiroğlu ve Onikişubat ilçelerindeki anaokullarında görev yapan öğretmenler, örneklemini ise evrenden `Basit Tesadüfî Örnekleme Yöntemi` ile seçilen 151 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlerin kişisel bilgilerini tespit etmek için `Kişisel Bilgiler Formu` kullanılmıştır. Ayrıca öğretmenlerin anaokulu müdürlerinin etkili liderlik düzeyleri ile ilgili görüşlerini ortaya koymak için 40 maddelik `Etkili Liderlerin Nitelikleri Ölçeği (ELNÖ-R)` kullanılmıştır. Yapılan çalışmada, anaokulu müdürlerinin liderlik özelliklerine sahip olma dereceleri ve liderlik davranışlarının cinsiyet, yaş, eğitim durumu, mesleki kıdem ve istihdam şekli değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler, Mann Whitney-U ve Kruskal Wallis testleri kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde, anaokullarında görev yapan ve ücretli olarak istihdam edilen öğretmenlerin, okul müdürlerinin etkili liderlik özelliklerine sahip olma düzeyleri ile ilgili görüşlerinin, kadrolu öğretmenlere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ön lisans mezunu olan öğretmenlerin, lisans mezunu olan öğretmenlere göre müdürlerinin etkili liderlik özelliklerine daha yüksek düzeyde sahip olduklarını belirttikleri görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Etkili Liderlik, Liderlik, Okul Liderliği In this study, it is aimed to detect the level of owner of school principals' effective leadership qualities according to the views of the pre-school teachers who work in the nursery schools. This study is a kind of screening model and it has also a descriptive quality. The teachers of the nursery schools which take place in Kahramanmaraş central Dulkadiroğlu and Oniki Şubat boroughs compose the entire of this study and the samples are formed from 151 teachers who have been chosen from the entire by means of a simple incidental sampling method. In the study, `Personal Information Forms` have been used in order to identify the teachers' personal information. Furthermore, `Scale of Effective leadership Qualities` (ELNO-R) with 40 items has been used in the study in order to reflect the teachers' opinions about the level of effective leadership of nursery school principals. According to our survey, We tried to define that whether the level of owner of the nursery school principals' leadership qualities and their leading behaviors change or show differences according to gender, age, educational level, seniority and employment type or not. The datum has been analyzed by using the Mann Whitney-U and Kruskal Wallist tests. As a result of datum of this study, it seems that pre-school teachers who work in the contractual positions in the nursery schools have higher and more effective opinions about the level of principals' effective leading qualities than the regular employed teachers of the same schools. Moreover, the teachers with associate degree remarked that their principals have high level leadership qualities unlike the teachers with graduate degrees think the opposite. Key Words: Effective Leadership, Leadership, School Leadership
Collections