Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin örgütsel sosyalleşmeleri ile işe yabancılaşma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeyleri ile işe yabancılaşma düzeyleriarasında bir ilişkinin olup olmadığının araştırılması ve öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme ve işe yabancılaşma düzeylerinin tanımlayıcı özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda hazırlanan kişisel bilgi formu ile Örgütsel Sosyalleşme Ölçeği ve İşe Yabancılaşma Ölçeği 2013-2014 eğitim öğretim yılında, Mardin ili Artuklu ilçesinde faaliyet gösteren 10 Ortaöğretim kurumunda görev yapan ve araştırmaya katılmayı gönüllü kabul eden 250 öğretmene uygulanmıştır.Araştırmadan elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 21.0 istatistik programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde, ortalama ve standart sapma istatistiklerinin yanında, t testi, tek yönlü ANOVA, Mann Whitney U veLSDtestleri ile korelasyon ve regresyon analizlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeylerinin yüksek, işe yabancılaşma düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerine göre, örgütsel sosyalleşme ve işe yabancılaşma düzeylerinde farklılaşmaların olduğu belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca, öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeylerinin artmasının, işe olan yabancılaşma düzeylerini düşürdüğü belirlenmiştir. Thisresearchwascarriedoutwiththeaim of searchingwhetherthere is a link betweenorganizationalsocializationlevelsandworkalienation of teachersworking in institutions of secondaryeducation, whether it showsdifference in teacher'sorganizationalsocializationlevelsandworkalienationaccordingtodescriptivecharacteristics.Personalinformation form prepared in thispurpose, questionnaireconsists of organizationalsocializationandworkalienationscaleswereappliedto 250 teachers of 750 teacherswhoarevolunteer. Theseteacherswork 10 institutions of secondaryeducation of 19 institutions of secondaryeducation in Artuklu, Mardin.Thedataobtainedfromthisstudywereassessed in computerusing SPSS 21.0 statistical software. Inanalyzingthedata, `T` test, one-way ANOVA, Scheffetests, correlationandregressionanalysiswereutilized in additiontofrequency, percentage, meanandstandarddeviationstatistics.As a result, it wasdeterminedthatteachershave a highlevel of organizationalsocialization, theyhavelowlevel of workalienation.Accordingtothedescriptivecharacteristics of teachers, differentiationsweredetermined in thelevel of organizationalsocializationandworkalienation of teachers. Inresearch, additionally, it wasdeterminedthatincreasingthelevel of theirorganizationalsocializationdecreasetheirworkalienation.
Collections