Öğretmen görüşlerine göre ortaokullarda okul yöneticilerinin örgüt kültürü oluşturmadaki etkilerinin incelenmesi:Batman ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre, İmam Hatip ve resmi ortaokul yöneticilerinin örgüt kültürü oluşturulmasındaki etkilerini değerlendirmek ve okullarda daha etkili örgüt kültürünün oluşumuna yönelik öneriler geliştirmektir.Okul yöneticilerinin örgüt kültürü oluşturmadaki etkilerinin incelendiği bu araştırma, tarama türünde betimsel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini, Batman il merkezinde bulunan İmam Hatip Ortaokullarında görev yapan 208 öğretmen ile resmi ortaokullarda görev yapan 1760 öğretmen olmak üzere toplam 1968 öğretmen oluşturmaktadır. İl merkezindeki İmam Hatip ortaokulları ve resmi ortaokullar arasından rastgele yöntemle seçilen okullarda görev yapan 500 öğretmen örnekleme dâhil edilmiştir. Bu doğrultuda 2014-2015 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde 500 öğretmene ölçek dağıtılmış, 402 ölçek geri dönmüştür. Uygun şekilde doldurulmayan 2 ölçek değerlendirme dışı bırakılmıştır. Dolayısıyla araştırmanın örneklemini 400 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Örgüt Kültüründe Yönetici Tutumları Ölçeği` (ÖKYTÖ) kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler SPSS (Sttistical Package for the Social Sciennes) paket programı ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; İlişkisiz (Bağımsız) Ömeklemler t-Testi, Kruskal-Wallis ve Varyans Analizi (Anova) kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen bulgular; öğretmenlerin örgüt kültürünün oluşturulmasında okul yöneticilerini en çok güç kültürü bakımından etkili gördüklerini göstermiştir. Ayrıca cinsiyet değişkeni açısından, erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere nazaran, destek kültürü ve başarı kültürü gibi örgüt kültürünün oluşturulmasında okul yöneticilerini daha çok etkili gördükleri; görev yapılan okul türü değişkeni açısından, İmam Hatip ortaokullarında görev yapan öğretmenlerin resmi ortaokullarda görev yapan öğretmenlere nazaran okul yöneticilerini okulda hem güç kültürünün oluşumunda hem de destek kültürü ve başarı kültürünün oluşumunda daha çok etkili olduklarını düşündükleri; kıdem değişkenine göre, 5 yıl ve daha az mesleki kıdeme sahip öğretmenlerin diğer kıdem gruplarındaki öğretmenlere nazaran güç kültürü, destek kültürü ve başarı kültürünün oluşturulmasında okul yöneticilerini daha çok etkili gördükleri; görev yapılan okulda çalışma süresi açısından 1 yıldan daha az çalışma süresine sahip öğretmenlerin diğer çalışma süresine sahip öğretmenlere nazaran okul yöneticilerini daha etkili gördükleri ve öğrenim düzeyine göre ise,lisans öğrenime sahip öğretmenlerin diğer öğrenim düzeyine sahip öğretmenlere nazaran örgüt kültürü oluşturmada okul yöneticilerini daha etkili gördükleri sonuçlarına ulaşılmıştır. The purpose of this research is rating the Imam Preachers and Formal Middle School Directors' effects on forming culture of organization in middle school and developing proposals to form more effective culture of organization. This research, in which the school directors' effects on forming culture of organization is examined, is a descriptive study in type of scan. The universe of the research is composed of totaly 1968 teachers that 208 of them work in Imam Preachers middle school and 1760 of them work in formal middle schools in the city centre of Batman. 500 teachers wotking in Imam Preachers middle school and formal middle schools that are chosen at random in Batman is included in this sample survey. At this sense, in spring term of the 2014-2015 Educatin Years, measure is distrubited to 500 teachers and 402 measures turned back. 2 of them which are not filled properly is put out of rating. Thereby, the sample survey of the research is composed of 400 teachers. As the data collection device, `Measure of Director Manners in Culture of Organization` (ÖKYTÖ) was used. The datas obtained from the study were analyzed with the SPSS(Sttistical Package for the Social Sciences). In the analyses of the datas, Independent Sample Survey t-test, Krukal-Wallis and Analysis of Variance(Anova) were used. Evidence obtained from the research represented that school directors are seen mostly as a power culture on forming culture of organization by the teachers. Also, these results have been attained that : In terms of sex variety, in proportion to schoolmistress, the schoolmasters see the directors more effective on forming culture of organization like culture of support, culture of success ; in terms of school variety, in proportion to teachers working in formal middle schools, the teachers working in Imam Preachers middle schools think the directors more effective both on forming culture of power and on forming culture of support and success ; in terms of seniority variety . in proportion to other teachers having different seniority, the teachers having 5 years or less seniority see the directors more effective on forming culture of power, support and success ; in terms of working time in the school, ,n proportion to teacher having different working time, the teachers working less than one year see the school directors more effective and in terms of education grade, in proportion to teachers having other education grades, the teachers having undergraduate education see the school directors more effective on forming culture of organization.
Collections