Anadolu liselerinde görevli yönetici ve öğretmenlerin görüşlerine göre öğrencilerin okul malına karşı gösterdikleri tahripçi davranışlar (Batman İli örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada, Kamu Anadolu Liselerinde görevli yönetici ve öğretmenlerin görüşlerine göre öğrencilerin okul malına karşı gösterdikleri tahripçi davranışlar incelenmiştir.Tahripçilik davranışı farklı birçok alanda kendini göstermektedir. Temel amacı eğitim-öğretim faaliyetlerinin yürütülmesi olan okullar da tahripçilik eylemlerinin yoğun olarak görüldüğü yerlerin başında gelmektedir. Tahripçi davranışlar eğitsel çabaları öğretim amaçlarının gerçekleştirilmesini engellediğinden ve okullarda önemli derecede ekonomik zararlara yol açtığından dolayı istenmeyen davranışlardır. Bu çalışmanın amacı Anadolu Liselerinde görevli yönetici ve öğretmenlerin görüşlerine göre öğrencilerin okul malına karşı gösterdikleri tahripçi davranışların belirlenmesidir. Bu sebepten ötürü bu araştırma betimleyici tarama modelindedir.Araştırmanın örneklem grubunu Batman İli merkez ilçesindeki ortaokullarda görevli 233 öğretmen ve 53 yönetici oluşturmuştur. Araştırmada veriler Oruç (2008) tarafından geliştirilmiş olan Okul Tahripçiliği Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.Verilerin çözümlenmesi SPSS 17.0 programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir.Araştırmaya katılan öğretmenlerin öğrencilerin tahrip edici davranışlarını algılama düzeylerinin öğretmenlerin görev türü, cinsiyet, medeni durum değişkenlerine göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenebilmesi için t-testi ve meslekte geçirdikleri süreye göre farklılaşıp farklılaşmadığının belirlenebilmesi için ise fark testleri Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) gerçekleştirilmiştir.Araştırma sonucunda elde edilen bulgular göre öğretmen ve yöneticiler `Zarar Türleri ve Görülme Sıklığı` ve `Zarar Nedenleri` alt boyutları için `Nadiren` düzeyinde katılım gösterdikleri , `Öğrencilerin Özellikleri` alt boyutu için `Bazen` düzeyinde katılım gösterdikleri ve `Önlemler` alt boyutunda ise `Sık Sık` düzeyinde katılım gösterdiklerigörülmüştür. Elde edilen bir diğer bulguya göre öğretmen ve yöneticilerin görüşleri alt boyutlara göre anlamlı seviyede farklılaşmaktadır.Kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere kıyasla `Önlemler` alt boyutunda anlamlı seviyede daha olumlu görüş belirttiklerini belirtmişlerdir.Bekâr öğretmenlerin `Zarar Nedenleri` alt boyutunda anlamlı seviyede daha olumlu görüş belirttikleri görülmüştür.Kıdem dereceleri 1-5 yıl aralığında olan öğretmenler `Zarar Türleri ve Görülme Sıklığı` ve `Zarar Nedenleri` alt boyutlarında diğer kıdem seviyelerinde yer alan öğretmenlere kıyasla daha olumlu görüş belirttikleri belirtilmiştir.Elde edilen bu bulgulara göre İlk ve ortaöğretim eğitim programlarında şiddetin zararlarını ve önleyici tedbirlerini çocuklarımıza anlatmak için öğretici konulara daha fazla yer verilmesi önerilmiştir. In this study,thedecayingproperty oftheir respectiveschoolsagainststudentsbased onthe opinionsof executivesin the PublicHigh Schoolteachers andbehaviorwere examined.Vandalism behavior show itself in many different areas. The school that has the main aim of carrying out of education and instruction activities are one of the main places where Vandalism activities could be observed. Because vandalistic behaviors affect the quality of educational efforts and cause economical handicaps in schools, they are accepted as unwanted behaviors. The aim of the study, is to determine vandalistic behaviors performed by students against school commodities based on school administrators' and teachers' views. For this reason this study could be accepted as a survey design study. Sample of the study is 53 school administrators and 233 teacher working in Anatolian High schools located in Batman city centrum. The data used in the study were collected by using School Vandalism Scale developed by Oruç (2008). The analysis of the data was carried out by SPSS 17.0 program. ANOVA and t test analysis were used to determine whether or not Vandalistic behaviors perceptions of school administrators and teacher show difference based on teachers gender, marital status, working position, and working experience. Based on the results, it was found that, teachers and administrators have views on `Damage Kinds and Observance Frequency` subscale and `Damage Reasons` at `Rarely` level, `on `Student Spesifications` subscale `Sometimes` level and on `Precautions` subscale `Frequently` level. According to another finding, teacher and school administrators show difference at any of the subscales. Female teachers provide positive views on `Precautions` subscale in comparison the male teachers. Unmarried teachers and administrators show more positive views on `Damage Reasons` subscale. Teachers and administrators who have 1-5 year working experience show more positive views on `Damage Kinds and Observation Frequency` and `Damage Reasons` subscales Based on those findings, it was recommended that primary and secondary teaching programs has to be revised so as to include preventive topics more.
Collections