Öğretmen algılarına göre etik liderlik ile örgütsel adalet arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Örgütlerin hedeflerini gerçekleştirebilmeleri her şeyden önce iş görenleri arasında sağlayacağı adalete bağlıdır. Adalet, kişiler arasında birliktelik ve uyumu sağlayan en önemli unsurlardan biri olarak algılanmaktadır. Örgütsel adalet davranışlarının gösterilmesi ise yöneticilerin etik liderlik davranışları ile yakından olduğu düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, Batman ili resmi ilköğretim okullarında görev yapan okul müdürlerinin etik liderlik davranışları ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda betimsel-ilişkisel tarama modeli kullanılarak 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Batman ili merkezindeki Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi okullarda görev yapan 232 öğretmenin görüşüne başvurulmuştur. Araştırmada veriler Etik Liderlik Ölçeği ve Örgütsel Adalet Ölçeği veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Elde edilen bulgular SPSS 17 istatistik analiz programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler, analiz edilirken yüzde frekans istatistikleri, Pearson korelasyonu, t testi ve ANOVA tekniklerinden faydalanılmıştır.Elde edilen bulgularına göre Batman ilinde görev yapan öğretmenlerin etik liderlik ve örgütsel adalet algılarının yüksek seviyede olduğu görülmüştür. Ayrıca, etik liderlik alt boyutları ile örgütsel adalet algılarının alt boyutları arasında anlamlı ve yüksek seviyede ilişki olduğu görülmüştür. Gerçekleştirilen fark testleri göstermiştir ki örgütsel adalet ve etik liderlik algıları ile katılımcı öğretmenlerin cinsiyeti arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Ayrıca, Örgütsel adalet ölçeğinin adil etkileşim alt boyutu kurumda çalışılan süreden etkilenmektedir. Son olarak, öğretmenlerin çalıştıkları kademe türünün etik liderlik algılarını anlamlı seviyede etkilediğin görülmüştür. Daha sonra edilen bu bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır. For an institution, to be able to achieve its goals, the organizational justice perception among the workers is a foregoing issue. It is believed that to exhibit organizational justice behaviors is also highly related to ethical leadership behaviors among the workers. Within that respect, the aim of the study is to investigate the relationship between ethical leadership behaviors and organizational justice perceptions of the teachers working in the City of Batman. Fort his aim, descriptive-correlational screening model was used. The study was conducted in 2013-2014 education year in schools owned by Ministry of National Education in Batman city center with 232 teachers. TThe data was collected by using Ethical Leadership Scale and Organizational Justice scale. The data was analyzed by using SPSS 17 statistical analysis program. When analyzing the data, percentage and frequency statistics, Pearson correlation, t test and ANOVA vas used as statistical techniques. Based on the findings, it was found that the teachers working in the city of Batman have high level of ethical leadership behavior and organizational justice perceptions. Additionally, it was found that there is a strong correlation between ethical leadership and organizational justice perceptions of the participants. The conducted difference tests showed that the gender has a significant effect of both ethical leadership behavior and organizational justice perceptions of the participants. Additionally, fair interaction subscale of organizational justice scale was found to be affected by the working experience. Finally, it was found that, the educational level of the teachers had a significant effect on ethical behavior perceptions of the teachers. Those findings later were discussed in the light of the current literature.
Collections