Okul yöneticilerinin duygusal zekâları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin duygusal zekâlarının iş doyumları üzerindeki etkisini incelemektir. Bu çalışmanın örneklemini 2014-2015 yılında Gaziantep İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı 50 devlet okulunda çalışan 150 yönetici oluşturmaktadır. Veriler `Duygusal Zekâ Ölçeği`, `İş Doyumu Ölçeği` ve `Kişisel Bilgi Formu` ile toplanmıştır. Toplanan veriler araştırmacı tarafından SPSS 19.0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Örneklemin dağılımlarını belirlemek için; frekans ve yüzde hesaplamaları, duygusal zekâ ve iş doyumu düzeyini belirlemek amacıyla; yüzde, frekans, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri, duygusal zekâ ve iş doyumu düzeyinin cinsiyet, branş ve göreve göre değişimini incelemek için bağımsız gruplar t-testi, duygusal zekâ ve iş doyumu düzeyinin bağımsız değişkenlere (yaş, meslek kıdemi ve öğrenim durumu) göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek üzere tek yönlü varyans analizi (ANOVA), hangi gruplar arasında farklılaştığını araştırmak için ise post-hoc Scheffe testi uygulanmıştır. Yöneticilerin duygusal zekâ ve iş doyumu düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamak için Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Son olarak iş doyumunun yordanmasına ilişkin çoklu doğrusal regresyon analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgulara göre okul yöneticilerin iş doyumu ve duygusal zekâ düzeylerinin yüksek olduğu, okul yöneticilerin duygusal zekâ düzeyleri; cinsiyet, branş ve görev değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterirken; yaş, öğrenim durumu ve meslek kıdemi değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği, okul yöneticilerin iş doyumu düzeyleri; cinsiyet, branş, görev, yaş, öğrenim durumu ve meslek kıdemi değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği, okul yöneticilerin duygusal zekâ düzeyleri ile iş doyumu düzeyleri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunduğu, okul yöneticilerin duygusal zekâlarının, iş doyumlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Duygusal Zekâ, İş Doyumu, Okul Yöneticisi This study aims to determine the effect of school administrators' emotional intelligence on their job satisfaction. The sample of the study consists of 150 school administrators in 50 public schools in Gaziantep. The administrators work in the schools under the supervision of Gaziantep Directorate of Education for the academic year 2014 - 2015. The data of the study collected via `Personal Information Form`, `Emotional Intelligence Scale` and `Job Satisfaction Scale`. The collected data was analyzed using the well-known program SPSS 19.0 package. The sample details (age, gender, experience, position, branch and educational level) have been presented in frequency and percentage. In order to determine the level of emotional intelligence and job satisfaction, the arithmetic mean, standard deviation have been calculated. Independent samples T-Test has been used to determine the deference in emotional intelligence and job satisfaction levels according to gender, branch and position. One way analysis of variance (ANOVA) has been used to determine the deference in emotional intelligence and job satisfaction levels according to age, educational level and experience. To determine the variation between the groups, post-hoc Scheffe test has been used. Pearson correlation coefficient was utilized in order to determine the relation between levels of emotional intelligence and job satisfaction of school administrators. Finally, multiple regression analysis was carried out to predict the job satisfaction. It has been concluded that job satisfactiıon and levels of emotional intelligence of school administrators are high. The emotional intelligence levels of school administrators showed a significiant difference according to the independent variables (gender, branch, position) and there are no significiant differences according to education level, age and experience. The job satisfaction levels of school administrators did not show significiant differences according to gender, branch, position, education level, age and experience variable. It is found that there is a positive relation between the emotional intelligence and job satifaction levels of school administrators. Moreover, emotional intelligence has a good correlation with job satisfaction. Based on the emotional intelligence results, we can predict the levels of job satisfaction.Keywords: Emotional Intelligence, Job Satisfaction, School Administrator
Collections