Show simple item record

dc.contributor.advisorSavaş, Ahmet Cezmi
dc.contributor.authorMavi, Duran
dc.date.accessioned2021-05-08T12:53:11Z
dc.date.available2021-05-08T12:53:11Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/705421
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı öğretmen görüşlerine göre duygusal emek, iş özellikleri ve iş akışı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma örneklemini Kahramanmaraş'ın Elbistan ilçesindeki ilk ve ortaokullarda görevli 400 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Duygusal Emek Ölçeği, İş Tanımlama Ölçeği ve İş Akışı Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen veriler üzerinde; korelasyon analizi, regresyon analizleri ve Sobel Testi yapılmıştır.Araştırma sonucunda iş özelliklerinin duygusal emeği negatif ve anlamlı şekilde yordadığı bulunmuştur. Buna ek olarak; iş özelliklerinin iş akışını, iş akışının duygusal emeği pozitif ve anlamlı şekilde yordadığı tespit edilmiştir. Bayanların baylara göre daha fazla iş akışı yaşadığı, yaş arttıkça deneyimlenen iş akışının arttığı da bulunmuştur. Ayrıca iş özelliklerinin duygusal emeği yordamasında iş akışının tam aracılık etkisi olduğu görülmüştür. Araştırmadan elde edilen bulgular yardımıyla uygulayıcılara ve araştırmacılara bazı önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate the relationship between emotional labor, job characteristics and work related flow based on views of the teachers. The sample of the study consists of 400 teachers working in primary and secondary schools located in Elbistan district in Kahramanmaras. Emotional labor, job diagnoistic and work related flow scales were used as data collection method. Correlation analysis, regression analysis and Sobel test were utilized to analyze the data.Based on the results, emotional labor has a negative effect on job characteristics. In addition; job characteristics are positively related to work related flow, while work related flow has a positive effect on emotional labor. And, compared to men, women experience work related flow and work flow increase as women's age increases. Moreover, work related flow plays as full mediator in explaining the link between work characteristics and emotional labor. Lastly, various recommendations have been made for the practitioners and researchers based on results from the current study.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmen görüşlerine göre duygusal emek, iş özellikleri ve iş akışı arasındaki ilişki
dc.title.alternativeRelationship between emotional labor, job characteristics and work related flow according to teachers views
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Eko. Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmEmetional labor
dc.subject.ytmWorkflow
dc.subject.ytmWorkflow systems
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmJob charecteristic
dc.subject.ytmSecondary school teachers
dc.identifier.yokid10090408
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityZİRVE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid439984
dc.description.pages222
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess