Psikolojik danışmanların yeterliklerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, psikolojik danışmanların yeterlik algıları ile psikolojik danışmanlarının yeterliğine ilişkin öğretmen algıları bazı sosyo demografik değişkenler çerçevesinde incelenmiştir. Çalışma, genel tarama yöntemlerinden betimsel ve ilişkisel tarama modeli niteliğindedir. Nicel verilere dayalı istatistiksel teknikler kullanılarak modele ilişkin varsayımlar sınanmıştır. Psikolojik danışmanların yeterliğine ilişkin algıyı belirlemek için evren; Van ilinde görev yapan tüm okul psikolojik danışmanlarından ibarettir. Araştırmanın örneklemi ise araştırmaya gönüllü olarak katılan 79 kadın ve 115 erkek olmak üzere toplam 194 psikolojik danışmandan oluşmaktadır. Okul psikolojik danışmanlarının yeterliğine ilişkin algıyı belirlemek için araştırmada evren Van ilindeki tüm öğretmenler olup örneklem grubu ise bu evrenden seçilen 192 erkek ve 108 kadın olmak üzere toplam 300 öğretmenden oluşmuştur. Birinci örneklem grubu olan okul psikolojik danışmanlarına ?Psikolojik Danışmanlar Yeterlik Algısı Ölçeği? ve ?Kişisel Bilgi Formu? uygulanmıştır. İkinci örneklem grubu olan öğretmenlere ise aynı ölçek ve ?Kişisel Bilgi Formu? uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir.Ölçeklerden elde edilen toplam puanlara ilişkin yapılan veri analizlerinde toplam puanların normallik ve homojenlik durumlarına göre parametrik testlere ihtiyaç olduğu görülen iki alt gruptan oluşanlara t-testi, ikiden fazla alt gruptan oluşanlara ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) testi uygulanmıştır. Verilerin analizinde parametrik olmayan testlere ihtiyaç duyulduğunda iki alt gruptan oluşanlara t-testinin parametrik olmayan alternatifi olan Mann- Whitney U Testi, ikiden fazla alt gruptan oluşanlara ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) Testinin parametrik olmayan alternatifi olan Kruskal Wallis Testi uygulanmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulgulara göre okul psikolojik danışmanlarının yeterlik algısı cinsiyete, kıdeme, çalışılan kuruma ve yaşamınızın çoğunu geçirdiğiniz yere göre değişmemekle birlikte mezun olunan bölüme, öğrenim düzeyine, alanla ilgili hizmet içi eğitim alıp almama, alanı isteyerek seçip seçmeme ve öğrenci sayısına göre değişmektedir. Öğretmenlerin psikolojik danışmanların yeterliğine ilişkin algısı ise cinsiyete, kıdeme ve alanla ilgili hizmet içi eğitim alıp almamaya göre değişmemekle birlikte, öğrenim düzeyine, çalışılan kuruma, mezun olunan bölüme ve öğrenci sayısına göre değişmektedir. Anahtar Kelimeler: Yeterlik, Yeterlik algısı, Psikolojik Danışman In this study, counselor?s proficiency perception and teacher?s perception on counselor?s proficiency have been researched within the framework of socio-demographic variables. The study is in the analytic of descriptive and relational method of general screening methods.The universe to determine the perception about the proficiency of psychological counselors covers all psychological counselors working in Van. The sample of the research is composed of voluntary 115 male and 79 female psychological counselors. In order to determine the perception related to school psychological counselor in this study universe has covered all teachers in Van whereas sample group has covered 192 male and 102 female teachers chosen from the universe. First sample group of school psychological counselors were applied ?School Psychological Consultants? Efficacy Scale
Collections