Lise öğrencilerinin kimya dersinde öğrendikleri konuları günlük hayat olaylarını açıklamakta kullanabilme seviyelerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bir tarama çalışması olan bu araştırmada 9., 10., 11. ve 12. sınıf öğrencilerinin günlük hayatta karşılaştığı olayları öğrenmiş oldukları kimya bilgileri ile açıklayabilme seviyeleri ve bunun günlük yaşam kimyasına karşı tutumları ile ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın evreninde Mersin Yenişehir İlçe Merkezinde bulunan 7 lise bulunmaktadır. Bu evrenden seçilen 4 lisede öğrenim görmekte olan öğrenciler bu çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. 4 okul müdürü çalışmanın gerçekleşmesi için izin vermiştir. Çalışmada toplamda 335 öğrenciyle çalışılmıştır. Bu öğrencilerden 153'u kız, 182'si erkektir. Araştırma verileri Ay (2008) tarafından hazırlanmış olan Günlük Olayları Açıklama Testi (GOAT) ve Günlük Yaşam Kimyası Tutum Ölçeği (GYKTÖ) kullanılmıştır. GOAT 14 açık uçlu sorudan oluşmaktadır. GYKTÖ ise 25 soru içermekte olan 5-Likert tipi bir ölçektir. Açık uçlu olan GOAT soruları tam doğru (2 puan), kısmi doğru (1 puan) ve yanlış (0 puan) olmak üzere kodlanmışlardır. SPSS 20.0. paket programı kullanılarak yapılan analizlerde kız öğrencilerin GOAT test puanları ortalaması (x= 5,59, SS= 2.33) erkek öğrencilerin ortalamasından (x=4.35, SS=2.57) den daha büyüktür ve bu fark istatistiksel olarak anlamlıdır (t (333)= 4.613, p<.01). Sınıf seviyesi açısından yapılan analizde ise istatistiksel olarak fark belirlenmiştir (F(3, 331) =7.5, p= .01.) Farkın hangi sınıflar arasında olduğunu belirlemek için yapılan Scheffe testinde ise 11. sınıfların ortalamasının (M=5.18, SD=2.45) 9. sınıfların ortalamasından (M =4.06, SD=2.49); 12. sınıfların ortalamasının (M= 5.93, SD= 2.83) 10. sınıfların (M= 4.65, SD= 2.14) ve 9. sınıfların (M =4.06, SD=2.49) ortalamasından istatistiki olarak anlamlı olacak şekilde farklı olduğu ortaya konmuştur. Yine okul türleri açısından başarı anlamında fark yakalanmış ve bu fark istatistiki olarak anlamlı bulunmuştur (F(3, 331) =44. 93, p= .01). Anadolu Lisesinde öğrenim gören öğrencilerin ortalamasının meslek lisesindekilerden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Son olarak, GOAT ve GYKTÖ puanları arasındaki ilişki incelendiğinde ikisi arasında orta düzeyde, pozitif ve istatistiki olarak anlamlı bir ilişki olduğu görülmektedir (r=0.347, p<.01). Bulgular alan yazında yapılan çalışmalar ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.Anahtar SözcüklerGünlük Hayat Uygulamaları, Kimya Öğretimi, Günlük Yaşam Kimyasına KarşıTutum In this study that is a survey, the achievement of students in explaining Daily-life events by the use of Chemistry knowledges learned in Chemistry course 9th through 12th grades, and its relationship with students' attitudes towards daily-life chemistry. The target population of the study was all students in high schools in Yenişehir County in Mersin province in Turkey. The data were collected from the 4 high schools out of 9 high schools in the district. After taking IRB permission, the researchers talked to principles. The principles of 4 high schools agreed to study with us. The analysis was run with the data collected from 335 students. There were 153 female and 182 male students in the sample. The data were collected by the use of Daily-life Applications of Chemistry Test (DCT) prepared by Ay (2008) and Daily-life Chemistry Attitude Scale (DCAS) formed by Kocak and Onen (2012). DCT includes 14 open-ended items. To identify whether students' test scores are correlated to their attitude towards daily life-applications, we used Daily-life Chemistry Attitude Scale (DCAS) formed by Kocak and Onen (2012). DCAS is a 5-Likert-type scale and includes 25 items. The open-ended DCT questions were coded with three codes, namely, correct (2 points), partially correct (1 point), and wrong (0 point). The analysis was run by the use of SPSS 20.0. Results revealed that the mean of female students (x= 5,59, SS= 2.33) was higher than male students (x=4.35, SS=2.57). The difference was statistically meaningful (t (333)= 4.613, p<.01). Regarding the grade level, there was a statistical difference (F(3, 331) =7.5, p= .01.). To determine which grades were statistically different from others, Scheffe post hoc test was run. Results showed that the mean of 11th graders (M=5.18, SD=2.45) was statistically higher than 9th graders (M =4.06, SD=2.49); the mean of students at grade 12 (M= 5.93, SD= 2.83) was statistically higher that students at 10th grade (M= 4.65, SD= 2.14) and than 9th grade (M =4.06, SD=2.49). In terms of the school type, there was a statistical difference between students' achievement in DCT (F(3, 331) =44. 93, p= .01). Students at Anatolian High School got higher scores than Those at Vocational High School. Finally, regarding the relationship between students' DCT and DCAS scores, the correlation between the two was statistically significant, medium, and positive (r=0.347, p<.01). Determination coefficient (r2) was calculated as (r2= 0.12). It means that students DCAS scores can explain 12 % of the variance in DCT scores. The results were discussed in light of the literature and implications were provided for teacher Education programs and curriculum designers.Key WordsDaily life-applications, Chemistry teaching, Attitudes towards daily-life chemistry
Collections