Ortaöğretim öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi düzeylerinin etkileşimli tahta ve diğer öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, ortaöğretim öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) düzeylerini, öğretmenlerin genel demografik özelliklerinin yanı sıra etkileşimli tahta ve diğer öğretim teknolojilerini kullanma durumlarına göre incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın nicel örneklemini 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Van ili üç merkez ilçesinde 22 ortaöğretim okulunda görev yapan değişik ders alanlarından 436 öğretmen, nitel örneklemini ise iki farklı okuldan toplam 12 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışmada karma araştırma yöntemi kullanılarak veriler nicel ve nitel yollarla elde edilmiştir. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu, TPAB ölçeği ve görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS 22 istatistik paket programı kullanılmıştır. Katılımcıların demografik değişkenlerine ilişkin bilgiler, frekans ve yüzde içeren betimsel istatistikler ile verilmiştir. Ayrıca bağımsız örneklem T-Testi, tek yönlü ANOVA testi, Tukey testi, Games-Howell testi ve Pearson korelasyon testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi ile temalar altında kodlanarak sunulmuştur. Araştırmada nicel verilerin analiz sonuçlarına göre, ortaöğretim öğretmenlerinin ölçekten aldıkları puan ortalamaları AB (Alan Bilgisi) ve PABB (Bağlamda Pedagojik Alan Bilgisi) boyutlarında çok iyi düzeyde, TPABB (Bağlamda Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi) boyutu ile TPAB ölçek genelinde iyi düzeyde çıkmıştır. TB (Teknoloji Bilgisi) boyutunda ise puan ortalaması diğer boyutlara göre daha düşük düzeyde kalmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin cinsiyet, mesleki deneyim, eğitim düzeyi, alan, okul türü ve kategorisi, bilgisayar kullanma yeterliliği, okullarında etkileşimli tahta bulunma durumları, etkileşimli tahta kullanım kursuna katılma durumları, etkileşimli tahta ve diğer öğretim teknolojilerini kullanım yeterlilikleri ve kullanma sıklıkları değişkenlerinde anlamlı farklar görülmüştür. Yaş, mezun olunan fakülte türü, bilgisayar kullanma sıklığı ve diğer öğretim teknolojileri kursuna katılma durumlarına göre ise TPAB geneli ve alt boyutlarında anlamlı bir farklılık olmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.Araştırmada nitel verilerin analiz sonuçlarına göre ise, görüşme yapılan öğretmenlerin çoğunun teknolojik yeterlilik bakımından kendilerini orta düzeyde, pedagoji ve alan bilgisi yeterliliği açısından ise iyi düzeyde gördükleri ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğretmenlerin derslerinde teknolojiyi dersin hangi bölümlerinde ve en çok hangi amaçlarla kullandıkları, derslerinde çağdaş öğretim teknolojilerini içeren ve içermeyen hangi yöntem ve tekniklere başvurdukları, günümüz öğretmenlerinin hangi yeterliliklere sahip olması gerektiği, gördükleri üniversite eğitimi ve aldıkları hizmet içi eğitimlerin bu yeterlilikleri kazandırma durumları, öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre derslerini nasıl şekillendirdikleri ve teknoloji entegrasyonu konusunda hangi engellerle karşılaştıklarına ilişkin de önemli görüşler elde edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi, EtkileĢimli Tahtalar, Öğretim Teknolojileri, Ortaöğretim Öğretmenleri This research aims to examine the Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) levels of high school teachers according to the their general characteristics as well as their using of interactive whiteboards and other instructional technologies. Quantitative research sample of the study consisted of 436 teachers who serve in different teaching subjects and from 22 high schools in 3 district of Van province and the qualitative sample consisted of 12 teachers from two different schools in 2014-2015 academic year. The study data were obtained using a mixed method research with quantitative and qualitative way. Personal information form, TPACK scale and interview form were used as data collection tools. SPSS 22 software package is used to analyze the quantitative data. Information on demographic characteristics of the participants were presented with descriptive statistics including frequency and percent. In addition, independent samples T-test, one-way ANOVA test, Tukey test, Games-Howell test and Pearson's correlation test was used. The qualitative data are coded under the themes with content analysis. According to the results of the analysis of quantitative data in research, high school teachers' average scores obtained from the scale is very good level in the CK (Content Knowledge) and PCKCx (Pedagogical Content Knowledge In Context); at a good level in TPCKCx (Technological Pedagogical Content Knowledge In Context) and general TPACK scale. In TK (Technology Knowledge), average scores remained at a lower level compared to other dimensions. As a result of the analysis made, significant differences were observed in general TPACK scale and its all sub dimensions in gender, teaching experience, education level, teaching subject, school type and category, proficiency of using of computer, availability of interactive whiteboards at school, status of attending in-service training about interactive whiteboards, proficiency of using interactive whiteboards and other instructional technologies, frequency of using interactive whiteboards and other instructional technologies. No significant differences were achieved according to the age, graduated school type, frequency of using computers and status of attending training course about other instructional technologies. According to the results of the analysis of qualitative data in research, it was found that, teachers see themselves at moderate level in terms of technological knowledge competence; at good level in terms of pedagogy and content knowledge competences. And also, important opinions obtained from participants about their using technology in which section of lesson and for what purpose, their teaching methods and techniques which contain modern teaching technologies or not, competences which present teachers should have, the status of their university education and in-service training courses' gain qualifications, how they shape the process of teaching according to individual differences and highlights on the integration of the technology prevents.Keywords: Technological Pedagogical Content Knowledge, Interactive Whiteboards,Instructional Technology, High School Teachers.
Collections