Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında verilen armoni dersinin kuramsal müzik dersleriyle olan ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada lisans düzeyinde yer alan Armoni dersinin kuramsal derslerden Eşlik, Müzik Biçimleri, Eğitim Müziği Besteleme ve Türk Müziği Çok Seslendirme dersleriyle olan ilişkisine bakılmıştır. Örneklem grubu Çanakkale 18 Mart Üniversitesinden, Balıkesir Üniversitesinden ve Yüzüncü Yıl Üniversitesinden 2012 yılında mezun olan öğrencilerden oluşturulmuştur. Bu öğrencilerin Armoni I, II, III ve Armoni IV derslerinden aldıkları geçme notları ile Eşlik, Müzik Biçimleri, Eğitim Müziği Besteleme ve Türk Müziği Çok seslendirme derslerinden aldıkları geçme notları arasındaki korelasyona önce her üniversite kendi içinde sonra da üç üniversiteden gelen veriler birleştirilerek bakılmıştır. Uygulanan korelasyon analizi sonucunda bu dersler arasındaki ilişkinin yönü ve anlamlılık durumları tespit edilmiş, ilişki durumları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışmada, üç üniversitesinin verilerine ayrı ayrı bakıldığında Armoni derslerinin Eşlik, Müzik Biçimleri, Türk Müziği Çok Seslendirme ve Eğitim Müziği Besteleme dersleri ile olan ilişkisi değişiklik göstermiştir. Üç üniversitenin verileri birleştirildiğinde Armoni I dersi ile müzik biçimleri dersi arasında negatif istatistiksel olarak anlamsız, Armoni III dersi ile müzik biçimleri dersi arasında ve Armoni II ile Türk Müziği Çok Seslendirme dersi arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamsız bir ilişki olduğu görülmüştür. Bunların dışında olan değişkenler arasında pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Anahtar Sözcükler: Kuram, Armoni, Eşlik, Müzik Biçimleri, Türk Müziği, Çok Seslendirme, Korelasyon Analizi In this study, it has been focused on the relationships of `musical harmony course` with the traditional music courses in accordance with accompaniment, types of music, composing music for training and Turkish polyphonic music courses. The sample group has been taken from the graduate students of 2012 from Çanakkale 18 Mart University, Balıkesir University and Yüzüncü Yıl University. The evaluation points of `harmony course I, II, III, and IV` have been compared with the points of 'accompaniment', 'types of music', 'composing music for training' and 'Turkish polyphonic music' courses; and the correlations of these courses have been analyzed, firstly considering universities separately and then, by joining the data from three universities. Applying the correlation analysis, the relationships among these courses have been identified according to the direction and meaningfulness of these courses; and finally a correlated diagram has been designated. It has been indicated that Musical Harmony courses have differed from their relation with Musical accompaniment, Composing music for training and Polyphonic music when we have analysed the datas of 3 universities in this work. When three Universities' datas have combined with one another, It has been realized that there is a negative and statistically unsignificant relation between Musical Harmonic Course I and the types of Music; there is a positive and statistically unsignificant relation between Musical Harmony course III and The types of Music; and Musical Harmony Course II and Turkish Music Polyphonic Music Course. It's been determined that there is a positively and statistically significant relation among the variances except for those.Key wordsTheory, Musical harmony, Musical accompaniment, Types of music, Turkish Music,Composing music for training, Polyphonic music, Correlational analysis.
Collections