Ortaokul beşinci sınıfta okuyan iki dilli öğrencilerin yazma becerilerinin değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma, ortaokul beşinci sınıfta okuyan ana dili Kürtçe olan iki dilli öğrencilerin yazma becerilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla anne-babalarının eğitim düzeyi aynı ve bir yılda okudukları kitap sayısı eşit olan aynı demografik özelliklere sahip iki dilli öğrencilerin yazma becerileri ile tek dilli öğrencilerin yazma becerileri karşılaştırılmıştır.Araştırma tarama modeline dayalı betimsel bir çalışma olup mevcut durumu olduğu gibi gözler önüne sermeyi hedeflemektedir. Araştırmanın çalışma grubunu, Van'ın İpekyolu merkez ilçesinde bulunan 4 farklı ortaokulda öğrenim gören 52 iki dilli ve 52 tek dilli olmak üzere toplam 104 ortaokul beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin yazma becerilerini belirlemek için onlara farklı zamanlarda birer ders saatinde (ortalama kırk dakika) hikâye ve deneme yazdırılmış, öğrencilerin hikâyeleri Hikâye Yazma Değerlendirme Formuna (İzdeş, 2011) göre; denemeleri ise Yazılı Anlatım Değerlendirme Ölçeğine (Deniz, 2003) göre değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS programında yer alan `Mann Whitney-U Testi`, ve `Kruskal – Wallis-H Testi` kullanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0.5 olarak kabul edilmiştir.Anahtar Sözcüklerİki Dillilik, yazma becerisi, anne - baba eğitimi ve kitap okuma This research was made in order to determine the writing skills bilingual students in Secondary school 5th grade whose mother tongue is Kurdish. For this aim, bilingual students' writing skills whose parents education status is the same, and the number of the books they read is equal, having the same demographic property are compared with the monolingual students writing skills. The research is a descriptive survey model and it aims to reveal existing state as the same. Work – group of research is composed with Secondary school 5th grade students in Van. And, it consists of 104 secondary school students with 52 monolingual and 52 bilingual at four secondary school in the centre of Van. In order to determine students' writing skill level, they were made to write story and essay at different times in a lesson (approximate forty minute).The students' story papers were evaluated according to The Story Writing Evaluation Form and their essay papers were evaluated according to The Written Expression Evaluation Scale. To analyse the data `SPSS- Mann Whitney U Test`, `Kruskal - Wallis Test` was used. Significance level was accepted as 0.5 in research. As a consequence, the dates taken in the survey, students both story and essay writing skills are in favour of monolingual students. While in bilingual and monolingual students' story and essay writing skills, significant differences were found in each other according to their mother and father education status. However, there were no significant differences found in the number of books they read in a year.Key WordsBilingualism, writing skill, mother - father education and reading book.
Collections