Öğretmenlerin öğretmen liderliği yeterlikleri
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin öğretmen liderliği davranışlarını ne düzeyde sergilediklerini kendi görüşlerine göre belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin öğretmen liderliği davranışlarını sergilemeleri üzerinde etkili olan değişkenler araştırılmıştır. Araştırmada genel tarama modellerinden betimsel tarama ve ilişkisel tarama desenleri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Van ili iki merkez ilçesinde (Tuşba ve İpekyolu) yer alan kamu ilkokul ve ortaokullarında görev yapan öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise bu iki merkez ilçedeki kamu ilkokullarında ve ortaokullarında görev yapan 300 öğretmendir. Örneklem seçiminde, oranlı tabakalı-seçkisiz yöntem kullanılmıştır. Araştırma verileri; Beycioğlu ve Aslan (2010) tarafından geliştirilen `Öğretmen Liderliği Ölçeği`, araştırmacı tarafından hazırlanan `Lider Öğretmen Görüşme Formu` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılarak elde edilmiştir. Öğretmen Liderliği Ölçeği; Kurumsal Gelişme, Mesleki Gelişim ve Meslektaşlarla İşbirliği olmak üzere 3 alt boyut ve 25 maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde, betimsel istatistiksel ölçüleri (aritmetik ortalama, standart sapma, standart hata, varyans, frekans ve yüzde); ilişkisiz örneklemler t-testi analizi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır.Analizler sonucunda öğretmenlerin öğretmen liderliği davranışlarını sık sık (yüksek düzeyde) sergiledikleri tespit edilmiştir. İlkokul kademesinde görev yapan öğretmenler, öğretmen liderlik davranışlarını sık sık (yüksek düzeyde) sergilerken, ortaokul kademesinde görev yapan öğretmenler ise öğretmen liderlik davranışlarını bazen (orta düzeyde) sergilemektedir. Öğretmenlerin liderlik davranışları cinsiyet ve branş değişkenlerine göre değişmezken, öğrenim durumu ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı olarak farklılaşmaktadır. The purpose of this study is to state in which proportion the teachers show tutor leadership behaviors according to their own opinions. As far as this purpose variables that are efficient on tutor leadership behaviors of teachers are researched. In the study descriptive survey model and relational screening model is used within general survey models. Population consists of teachers who work in public primary and secondary schools in two central counties of Van (Tuşba and İpekyolu) in 2015-2016 academic years. Sample of the study consists of 300 teachers who work in public primary and secondary schools in the two central counties. Rational laminal- random system is used while choosing the sample. The datum of the research; is obtained by using `Teacher Leadership Scale` developed by Beycioğlu and Aslan (2010), `Leader Teacher Interview Form` prepared by researcher and `Personal Information Form`. Teacher Leadership Scale consists of three sub-dimensions, Institutive Development, Career Development and Collaboration with Colleagues, and twenty-five items. Descriptive-statistical measurements (arithmetic average, standard deviation, standard error, variance, frequency and percentage), the analyses of Unrelated Samples t-test and One-Way Variances of Analysis (ANOVA) are used in the analyses of datum.As a result of the analysis it determine that teachers behave frequently (high level) as leader. While the teachers in primary schools behaviors frequently (high level) as teacher leadership, sometimes teachers in secondary school of public behaviors as teacher leadership, who behaviors frequently (medium level). According to the datum of leadership behaviors teachers gender and branch variables unchanged, however, with regard to state of education and professional seniority variables meaningful be come different.
Collections