12-18 yaş aralığında spor yapan ve yapmayan öğrencilerin dikkat düzeyleri ve reaksiyon hızlarının araştırılması (Van İli örneği).
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma, 12-18 yaş aralığında spor yapan ve yapmayan öğrencilerin dikkat düzeyleri ve reaksiyon hızlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Tarama modelinde yapılan bu araştırmaya Van İline bağlı ilk ve orta öğretim okullarında örgün olarak eğitimlerine devam etmekte olan 12-18 yaş gurubu 263 Erkek, 164 Kız öğrenci olmak üzere toplam 427 kişi katılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin dikkat düzeyini ölçmek için ''Bourdon Dikkat Testi'', görsel ve işitsel reaksiyonlarını ölçmek için ''Newtest 1000'' reaksiyon ölçme cihazı 00.01 mili saniye cinsinden ayarlanarak kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS istatistiksel paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde normallik ve varyansların homojenliği sağlamadığı durumlarda; ikili karşılaştırmalar için Mann Whitney U testi, çoklu karşılaştırmalar için Kruskall-Wallis H testi ve gruplar arasındaki fark analizinde Mann Whitney U testi, dikkat ve reaksiyon hızları arasındaki ilişkinin belirlenmesi için Pearson Korelasyon Testi ile tanımlayıcı istatistikler kullanılmıştır. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi P˂0,05 olarak belirlenmiştir.Araştırmaya katılan öğrencilerin spor yapıp yapmama durumları değerlendirildiğinde dikkat düzeyi, görsel/işitsel reaksiyon hızları bakımından istatistiksel olarak spor yapanların lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir (P˂0,05). Araştırmaya katılan erkeklerin görsel ve işitsel reaksiyon hızları kızlarla karşılaştırıldığında erkekler lehine anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir (P˂0,05). Ayrıca öğrencilerin dikkat düzeyi ile görsel ve işitsel reaksiyon hızları arasında anlamlı fark bulunmuştur (P˂0,05). Dikkat düzeyi yüksek olan öğrencilerin aynı zamanda reaksiyon sürelerinin düşük olduğu tespit edilmiştir (P<0,05). Çalışmaya katılan öğrencilerin teknoloji kullanma yoğunluğu, baskın olarak kullandığı ayak, boş zaman değerlendirme durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu tespit edilmiştir (P˂0,05). Buna karşın öğrencilerin yaşları, anne-baba eğitim düzeyleri, sık kullandıkları el, vücut kitle indeksi, günlük televizyon seyretme süresi, kendisine ait odasının olup olmadığı, gözlük kullanma durumu, akademik başarı değişkenleri arasında dikkat düzeyinde ve görsel ve işitsel reaksiyon hızlarında anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir (P>0,05). Sonuç olarak, 12-18 yaş aralığında spor yapan ve yapmayan öğrencilerin dikkat düzeyleri ve reaksiyon hızlarının incelemek amacıyla yapılan araştırmada, spor yapan öğrencilerin dikkat düzeylerinin ve reaksiyon hızlarının spor yapmayan öğrencilere göre daha yüksek ve anlamlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Düzenli spor yapmanın, dikkat düzeyini ve reaksiyon hızını arttırmada olumlu yönde etkilediğini ifade edebiliriz. This investigation was conducted to investigate the attention levels and reaction rates of students who do or do not play sports between 12-18 years of age. A total of 427 persons, 263 boy and 164 girl students, participated in the 12-18 age group, which is continving their education in primary and secondary schools in bound to van province participated in this survey. `Bourden Attention Test` was used to measure students attention level as a data collection tool and `Newtes 1000` reaction meter was used to measure visual and auditory reactions as 00.01 mili second. The collected data were analyzed using SPSS statistical package program. İn cases where normality and variances do not provide homogenity in the analysis of the data; Mann Whitney U test for relationship comparisons,Hruskdl-Wallis H test for multiple comporisons, mann whitney u test in difference analysis between groups, Pearson correlation test and descriptive statistics were used to determine the relationship between attention and reaction rates. The level of significance in this study was determined as P>0,05.When the student participating in the research were assessed whether they played sports or not, the level of attention was statistically significant in favor at of the athletes in terms of visual/audio reaktion rates. It has been determined that there is a difference. The visual and auditory reaction rates of boys participating in the research were found to be significantly different in favor of boys compared to with girls. Moreover, there was a significant difference between the level of attention at the students and the visual and auditory reaction rates (P>0,05). At the same time, the students with high attention level were found to have low reaction times (P>0,05). It was found that the students who participated in the study had a statistically significant difference between the intensity of the use of technology, the use at time, leisure time evaluation status (P>0,05).On the other hand, there was no significant difference in the age of the students, parental education levels, frequently used hand, body mass index, daily television watching time, presence of their own room, we of glasses, attention level among academic achievement variables and visual and auditory reaction rates (P>0,05). As a result, it was concluded that the attention levels and reaction rates of the sportsmen were higher and more meaningful than the non-sportsmen in the study conducted to examine the attention levels and reaction speeds of the students who did and did not do sports in the age range of 12-18 years. We can say that doing regular sports has a positive effect on increasing attention level and reaction speed.
Collections