Öğrenci başarılarının yapay sinir ağları ile kestirilmesi ve lojistik regresyon analizi ile etki modellerinin etkililiğinin karşılaştırılması.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada, öğrencilerin dönem sonunda ulaşacakları başarı ölçülerinin dönem içerisinde kestirilmesi ve kestirilen bu ölçülerle ortaya çıkan başarı durumları referans alınarak, başarılarını etkileyen örgütsel unsurların neler olabileceğinin dönem içerisinde belirlenmesi amaçlanmaktadır. Böylece, öğrencilerin başarılarını etkileyen unsurların olumlu ya da olumsuz yönlerinin biçimlendirici değerlendirme esasıyla gözlenebilmesi ve gerekli müdahalelerin yapılabilmesi imkânının sağlanabileceği düşünülmektedir.Araştırma verileri Yüzüncü Yıl Üniversitesi 2015 – 2016 Öğretim Yılı Güz Dönemi ve bu dönemde öğrenim gören 2. ve 3. sınıf öğrencilerini kapsamaktadır. Araştırma, amaçlı örnekleme esasıyla, 657'si 3. sınıf ve 392'si 2. sınıf olmak üzere 1049 öğrenci üzerinden yürütülmüştür. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen iki adet anket formu aracılığıyla elde edilmiştir. Modelleme gereği, araçlardan biri demografik-bilişsel yapıda, diğeri ise, örgütsel unsurları yansıtan likert tipte cevaplama özelliğinde olan bir yapıda işlev göstermiştir. Çalışmada, 17'si girdi, 1'i çıktı olmak üzere 18 değişkenin yer aldığı Yapay Sinir Ağları yöntemiyle geliştirilen bir tahmin modeli ve 1'i yordanan (bağımlı), 23'ü yordayıcı (bağımsız) olmak üzere 24 değişkenin yer aldığı Lojistik Regresyon Analizi yöntemiyle geliştirilen iki etki modeli yer almıştır. Etki modellerinin birinde kestirilen ölçülerin esas alındığı başarı durumları, diğerinde ise gözlenen ölçülerin esas alındığı başarı durumları yordanan değişken pozisyonunda olup, modellerin yordayıcı değişkenleri iki model için de aynı değişkenler olmuştur. Yapay Sinir Ağları ile tahmin modelinin geliştirilmesi 3. sınıf öğrenci verileri kullanılarak gerçeklemişken, tahmin ve etki modellerinde 2. sınıf öğrenci verileri kullanılmıştır. Bu modellemelerle elde edilen sonuçlar, Sınıflama (Kontenjans) Tabloları, Ki-kare testi, Basit Doğrusal Regresyon Analizi ve Korelasyon Analizi yöntemleri aracılığıyla doğrulanmış ve karşılaştırılmıştır. Tüm analiz çalışmaları istatistik paket programı kullanılarak gerçekleştirilmiştir.Elde edilen sonuçlara göre, kestirilen başarı ölçüleri ile gözlenen başarı ölçülerinin ve bu ölçülerle oluşan başarılı/başarısız şeklindeki başarı durumlarının önemli ölçüde benzerlik gösterdiği görülmüştür. Aynı şekilde, süreç içerisinde kestirilen ölçülerin temsil ettiği başarı durumlarına etki eden örgütsel unsurlar ile süreç sonunda gözlenen ölçülerin temsil ettiği başarı durumlarına etki eden örgütsel unsurların da büyük ölçüde benzerlik gösterdiği sonucuna varılmıştır. In this study, it is aimed to estimate the success scores that the students will have at the end of the term, during the term; by using these scores and by taking success status as reference that comes out from these estimeted success scores, it is also aimed to determine the possible organisational factors that effects the student's success during the term. Thus, it is considered that on the basis of formative evaluation it will be possible to tackle either negative or positive aspects of the factors which roles on the student's success and be possible to make necessary interventions.Data of the study comprises Yuzuncu Yil University 2015-2016 School Year's Fall Term and second and third grade students who study at the university during the term. Research was carried out on 1049 students, including 657 students from third grade and 392 students from second grade, on the basis of purpose ful sampling. Data were obtained by means of two survey forms developed by the researcher. İn the light of model requirement, one of the surveys had demographic-cognitive structure and the other had the structure having the feature of likert-type scale response reflecting organisational factors.Developed with Artficial Neural Networks method, an estimation model, in which 18 variables, including 17 inputs and 1 output took part, was used in the study. Besides, developed with Logistic Regression Analysis method, two impact models, in which 24 variables, including 23 predictors (independent) and 1 predicted (dependent) took part, were used. While estimated scores-based success status were at the predicted variable position in one of the impact models, observed scores-based success status were at the predicted variable position in the other. However, predictor variables of the models were the same for both models. While development of estimation model with Artifical Neural Networks was made by using third grade students' data, in estimation and impact models, second grade students' data were used. The findings, obtained with these modellings, were confirmed and compared by means of Contingency (Classification) Tables, Chi-Square Test, Basic Linear Regression Analysis and Correlation Analysis. All analysis studies were carried out by using statistical package programs.According to the findings, it was observed that estimated success scores showed similarity with the observed success scores greatly and with the success status formed by these scores as succussful/ unsuccessful. Similarly, it was deduced that organisational factors, influencing the success status consisted of estimated scores during the process, showed similarity with the organisational factors, influencing the success status consisted of observed scores at the end of the process, greatly.
Collections