Lise öğretmenlerinin mükemmeliyetçilik algıları ile iş yaşam dengesi arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, lise öğretmenlerinin mükemmeliyetçilik algıları ile iş yaşam dengesi arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda lise öğretmenlerinin mükemmeliyetçilik algılarına etki eden etkenler ile iş yaşam dengesi düzeylerine değişkenler incelenmiştir. Araştırmada genel tarama modellerinden betimsel tarama ve ilişkisel tarama desenleri kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Van merkez ve tüm ilçelerinde görev yapmakta olan 2913 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma evrenini ise İpekyolu, Tuşba, Edremit ve Erciş ilçelerinde bulunan toplam 2280 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu belirtilen liselerde görev yapmakta olan 661 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi oranlı tabakalı örnekleme (stratified sampling) tekniğiyle seçilmiştir.Araştırmanın verileri, Orjinali Frost, Marten, Lahart, ve Rosenblate (1990) tarafından geliştirilen, Özbay ve Mısırlı-Taşdemir (2003) tarafından Türkçe'ye çevrilen `Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği`, Apaydın (2011) tarafından geliştirilen`İş Yaşam Dengesi Ölçeği` ve araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılarak elde edilmiştir. `Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği`, `Düzen`, `Hatalara Aşırı İlgi`, `Davranışlardan Şüphe`, `Aile Beklentileri`, `Ailesel Eleştiri`, `Kişisel Standartlar` olmak üzere 6 boyuttan ve toplam 35 maddeden oluşmaktadır. `İş Yaşam Dengesi Ölçeği` ise `İş Yaşam Uyumu`, `Yaşamı İhmal Etme`, `Kendine Zaman Ayırma` ve `Yaşamın İşten İbaret Olması` olmak üzere 4 boyuttan ve toplam 20 maddeden oluşmaktadır. Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler (yüzde, standart sapma, varyans, aritmetik ortalama, frekans, standart hata), parametrik fark testleri (t testi ve ANOVA) ve Korelâsyon analizi kullanılmıştır. Araştırmacı veri toplamak amacıyla hazırlanan ölçek formlarıyla, okullara giderek ölçeklerin uygulanmasını sağlamıştır. Özellikle gönüllü katılımın sağlanması için ölçekler gönüllü bireyler tarafından doldurulmuştur.Araştırma sonucunda lise öğretmenlerinin mükemmeliyetçilik algıları ile iş yaşam denge düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı, negatif yönlü ve orta düzeyde bir ilişki olduğu görülmektedir. Lise öğretmenlerinin genel olarak mükemmeliyetçilik algılarının orta seviyede olduğu, iş yaşam dengelerinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. The aim of this study is to determine the relationship between high school teachers' perceptions of perfectionism and work-life balance. In the direction of this purpose, variables were examined that affecthigh school teachers' perceptions of perfectionism and the levels of work-life balance. In the research, descriptive and relational research design were used. The population of the research constitutes 2913 high school teachers working in the center of Van and its all counties in the 2016-2017 academic year. The population of the study is composed of 2280 high school teachers in the counties of İpekyolu, Tuşba, Edremit, and Erciş. The sample group of the study constitutes 661 high school teachers who are working in the designated high schools. the sample of research was selected with stratified sampling technique.Research data was obtained by using `Multidimensional Perfectionism Scale` which originally developed byFrost, Marten, Lahart, and Rosenblat (1990) and translated into Turkish by Özbay and Egyptian-Taşdemir (2003), ` Work-life Balance Scale` developed by Apaydın (2011) and`Personal Information Form` prepared by the researcher.`Multidimensional Perfectionism Scale` consists of 6 dimensions that are`Order`, `Fault Extreme Attention`, `Behavior Suspected`, `Family Expectations`, `Familial Criticism`, `Personal Standards` and totally 35 items. `Work Life Balance Scale` consists of 20 items from 4 dimensions; `Work Life Harmony`, `Ignore Life`, `Time to Self` and ` Life boils down to work`.In the analysis of the data, descriptive analyzes (percent, standard deviation, variance, arithmetic mean, frequency, standard error), parametric difference tests (t test and ANOVA) and correlation analysis were used.With the scale forms prepared to collect data, the researcher went to schools and applied the questionnaires. Surveys were filled in by voluntary individuals, especially to provide voluntary participation.As a result of the research, it is seen that high school teachers have a statistically significant, negative and moderate relationship between perfectionism perceptions and work life balance levels. It was determined that high school teachers generally had a moderate level of perfectionism, and high levels of work life balance.
Collections