Çevrimiçi ders materyallerinin değerlendirilmesi: EBA ders örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Çevrimiçi ders ortamları için oluşturulan materyallerin özellikleri dikkate alınarak EBA Ders modülündeki farklı branşlara ait materyallerin mevcut durumunun incelenmesi bu çalışmanın temel amacıdır. Bu çalışma karma bir araştırmaya örnektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim öğretim yılında farklı okul türlerinde görev yapmakta olan 338 branş öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel veriler, 34 branş öğretmenine sorulan yarı yapılandırılmış görüşme soruları ile elde edilmiştir. Görüşme formu soruları araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Nicel veriler, Multimedya Yazılımı Değerlendirme Formu ile 304 branş öğretmeninden toplanmıştır. Orijinal dili İngilizce olan formun Türkçe uyarlaması araştırmacı tarafından yapılmıştır. Formun nihai hali, EBA Ders modülünde bulunan farklı branşlara ve sınıf düzeylerinde ait materyallerin nicel değerlendirmesinin yapılmasında kullanılmıştır. EBA Ders modülündeki çevrimiçi ders materyallerinin değerlendirmesi `eğitsel özellikler, içerik özelliği, görsel tasarım özellikleri, öğrenci etkileşimi ve kullanım kolaylığı` kriterlerine göre gerçekleştirilmiştir. EBA Ders modülünde yer alan farklı branş ve sınıf düzeylerine uygun materyallerin mevcut durumun ortaya çıkarılması amacıyla yapılan çalışmanın nitel ve nicel değerlendirme sonuçları ayrı ayrı tablolar halinde verilmiştir. Nitel verilerin analizi ile tema ve bu temalara ait ilgili kodlar oluşturulmuş, bunların yüzde ve frekans değerleri verilmiştir. İlgili alt problemlere göre yapılan raporlamada, öğretmenlerin doğrudan alıntılarına yer verilmiştir. Nicel veriler frekans, yüzde, ortalama, ranj değerleri belirtilerek tablo şeklinde sunulmuştur. EBA Ders kullanıcısı öğretmenlerden elde edilen verilerin nitel ve nicel bulguları daha iyi anlaşılabileceği değerlendirilerek öncelikle nicel ve nitel bulgular hakkındaki genel sunumlar yapılmıştır. Daha sonra hem nicel hem nitel bulgular bütüncül bir yaklaşımla her alt problem için ayrı ayrı anlamlandırılarak verilmiştir.Nitel değerlendirme sonuçlarında, EBA Ders materyalleri hakkında %41 şeklinde en az olumlu kod içeren branşın Coğrafya olduğu görülmüştür. %88 olarak en fazla olumlu kod içeren branş ise Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi'dir. Fen ve Teknoloji, Matematik, Fizik branşları ise eşit olarak %73 olumlu kod içermektedir. Nicel değerlendirme bulgularına göre 95 (%31,3) EBA Ders materyali öğretmenler tarafından `Kullanılabilir (K)`, 113 (%37,2) EBA Ders materyali öğretmenler tarafından `Gözden Geçirilerek Kullanılabilir (GGK)`, 96 (%31,6) EBA Ders materyali öğretmenler tarafından `Kullanmaya Değmez (KD)` olarak nitelendirilmiştir. Yapılan değerlendirmelerle ortaya çıkan sonuçlar daha nitelikli çevrimiçi ders materyallerinin hazırlanabilmesinde öneri niteliğindedir. Consedering the features of metarials created for online courses, the main reason of this study is to examine the current state of diffrent belonging to different branches in the EBA Course module.This study is a sample for a mixed research. The study group at the research is being created from 338 branch teachers from different schools between 2016-2017 education academic years. Qualitative data obtained from semi- structured interview questions being asked to 34 branch teachers. Interview questions were preapared by the researcher. Qualitative data collected with the multimedia software Evaluation form from 304 branch teachers. The Turkish adaption of the original English version of the form was made by the researcher. The final state of the from was used for the quantitative evaluation of the materials belong to different branches and grade levels situated in the EBA Course module.The evaluation of the materials in the EBA Course module was made according to `educational features, content feature, visual design features, student interaction and ease of use.` The qualitative and quantitative evaluation results are given in seperated table that was made for to find out the currents situation of the materials suitable for the levels of different branches and grader in the EBA Course module. With the analysis of qualitative Evaluation, the theme and codes belong to these themes was been formed, the present and frequency values was given. Quantitative results were given as a table specifying the frequency, percent, average and ranj values. Firstly general presentations was made about the qualitative and quantitative values considering that the that the qualitative and quantitative evaluation gained from the EBA Course user teachers will be understand better. Then both qualitative and quantitative results were given separately for each sub problem with an all-encompassing approach.According to the qualitative evaluation results about EBA Course materials the less positive code with 41% was Geography. With 88%, the most positive code was religion culture and morality. Science and Technology, Math and Physics are equal with 73%positive code.According to the quantitative Evaluation results the EBA Course material with 95 (31, 3%) teachers considered as `Useable`, 113 (37, 2%) teachers considered EBA Course material as `Examine and use`, 96 (31, 6%) teachers considered as `unworthy to use`. The results with the assesments mode are tips for preparing more efficient materials for online courses.
Collections