Öğretmenlerin bilimsel epistemolojik inançları ile yaşam boyu öğrenme yeterlikleri arasındaki ilişki
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bilgi çağı bilginin hızla geliştiği bir süreci ifade etmektedir. Gelişen bilgiyi kolaylıkla elde edip bunu yaşamına aktarabilen bilgi çağına uyumlu birey tüm toplumlar için olması istenen bireydir. Bilgi çağının istendik bireyinin nasıl biri olacağı tüm toplumların önünde duran önemli bir problemdir. Ezberci eğitim anlayışıyla yetişen klasik ortaçağ birey tipi bu sorunun cevabı değildir. `Bilim, deney ve gözlemlere dayalı tümevarım akıl yürütmesiyle şu bilgilere ulaştı, kabul ediniz` tarzındaki geleneksel bilim yaklaşımıyla yetişen birey tipi postmodern bilim yaklaşımının yoğun eleştirisi altındadır. Bilgi çağında bilgilerin yoğunluk kazanması ve değişken yapısı düşünüldüğünde bilgiyle ilgili yaklaşımlarımızın farklılaşması gerekliliğini ortaya çıkarmaktadır. Bilgiye bakış açısı bireyin öğrenmeleri üzerinde etkilidir. Eğer birey bilgiyi kesin olarak kabul ediyorsa temel öğrenme etkinlikleri geleneksel öğrenme etkinlikleri olacaktır. Eğer birey bilginin değişken olduğuna inanıyorsa kendi öğrenmelerinin de değişebileceğini kabullenir. Bu araştırma, öğretmenlerin epistemolojik inançlarının ve yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin ne düzeyde olduğunu, epistemolojik inançları ile yaşam boyu öğrenme yeterlikleri arasında anlamlı bir ilişkinin olup olmadığını ve bilimsel epistemolojik inançlarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerini anlamlı bir düzeyde yordayıp yordamadığını belirlemek amacı ile yapılmıştır.Araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak yapılmış korelasyonel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini 2016-2017 Eğitim-Öğretim yılında Van ili İpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan toplam 6560 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, küme örnekleme yöntemi ile belirlenen 642 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak `Bilimsel Epistemolojik İnanç Ölçeği` ve `Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlik Ölçeği` kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Veri analizi sürecinde betimsel istatistikler kullanılmıştır. Buna göre; bağımsız gruplar için t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), ölçeklerdeki alt boyutlar arasındaki ve her iki ölçek arasındaki ilişkinin tespitine yönelik Pearson çarpım moment korelasyon analizi ve öğretmenlerin epistemolojik inançlarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerini anlamlı bir düzeyde yordayıp yordamadığını belirlemek için de basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır.Çalışma sonucunda, öğretmenlerin bilimsel epistemolojik inançlarının ve yaşam boyu öğrenme yeterliklerinin yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin bilimsel epistemolojik inançlarının cinsiyet, yaş, mesleki deneyim, mezun olunan fakülte vb. değişkenlerin hiçbirine bağlı olarak farklılık göstermemesi bir diğer önemli sonuçtur. Yaşam boyu öğrenme yeterlikleri açısından incelendiğinde, yaşı ve mesleki kıdemi daha düşük olan öğretmenlerin bilgiyi elde etme yeterliği ve dijital yeterlikler boyutlarında diğer gruplardan daha yüksek puanlara sahip oldukları belirlenmiştir. Mezun olunan fakülte değişkenine göre eğitim fakültesi mezunu öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme yeterlilik puanlarının diğer fakülte mezunlarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Son olarak, öğretmenlerin bilimsel epistemolojik inançları ve yaşam boyu öğrenme yeterlikleri arasında pozitif yönde, orta düzeyde, anlamlı bir ilişki olduğu ve bilimsel epistemolojik inançların yaşam boyu öğrenme yeterliklerini %21.6 oranında açıklama gücüne sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Information age stands for a process in which information rapidly develops. The individual who is able to acquire the developing knowledge easily and transfer it to his life is the individual desired for all societies. It is an important problem that stands in front of all the societies in which how the desired individual of the information age will be. The classical medieval individual type that comes up with an erudite educational approach is not the answer to this problem. It is under intense criticism of an individual-type postmodern science approach that is brought up by the traditional science approach of `accept this as it has been acknowledged through inductive reasoning based on science, experiments and observations`. Given the density of information in the age of information and variable structure, we need to differentiate our approach to information. The point of view of knowledge is influential on the individual's learning. If the individual considers knowledge to be final, basic learning activities will be traditional learning activities. If an individual believes that knowledge is variable, he accepts that his own learning may also change.This research has been counducted to determine whether teachers' epistemological beliefs and lifelong learning competencies were at a significant level, whether there was a meaningful relationship between epistemological beliefs and lifelong learning competencies, and whether scientific epistemological beliefs are predicted lifelong at a significant level.The research is a corelational study in accordance with the relational screening model. The population of the research constitutes a total of 6560 teachers working in elementary, middle and high schools affiliated to the Ministry of National Education located in the districts of İpekyolu, Tuşba and Edremit in Van province in 2016-2017 academic year. The sample of the research consists of 642 teachers determined by cluster sampling method. `Scientific Epistemological Beliefs Scale` and `Lifelong Learning Proficiency Scale` were used as data collection tools in the research. The obtained data were analyzed with SPSS packet program. Descriptive statistics were used in the data analysis process. According to this; t-test for independent groups, one-way analysis of variance (ANOVA), and Pearson product moment correlation analysis for determining the relationship between subscales in scales and both scales, and stepwise regression to determine whether teachers' epistemological beliefs predicted lifelong learning competencies at a significant level analysis was used.As a result of the study, it has been determined that the teachers' scientific epistemological beliefs and lifelong learning competencies are at a high level. Teachers' scientific epistemological beliefs are gender, age occupational experience, graduated faculty, and so on. Another important result is that the variables do not vary depending on any of them. When examined in terms of life-long learning competencies, it was determined that teachers with lower age and occupational seniority had higher scores on information acquisition and digital competencies than the other groups. According to the graduate faculty variable, it was determined that the teachers' proficiency level of education faculty graduation was significantly higher than other faculty graduates. Finally, it has emerged that teachers have a moderate, meaningful relationship between scientific epistemological beliefs and lifelong learning competencies, and that scientific epistemological beliefs have the power to explain lifelong learning competencies by 21.6%.
Collections