Okul yöneticilerinde genel erteleme davranışının mükemmeliyetçilik düzeyleri ve kişilik özellikleri ile ilişkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, okul yöneticilerinde genel erteleme davranışının mükemmeliyetçilik düzeyleri ve kişilik özellikleri ile olan ilişkisini belirlemektir. Bu amaçla okul yöneticilerinin genel erteleme davranışları üzerinde etkili olan değişkenler incelenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştımanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Van ilindeki ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 2103 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise belirtilen eğitim kurumlarında görev yapan 352 okul yöneticisi oluşturmaktadır. Örneklem grubunun belirlenmesinde basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır.Araştırma verileri, Çakıcı, Yorulmaz ve Gülebağlan (2003) tarafından geliştirilen `Genel Erteleme Ölçeği`, Sümer ve Sümer (2005) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Beş Faktör Kişilik Ölçeği`, Oral(1999) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği` ve araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde tanımlayıcı analizler (aritmetik ortalama, standart sapma, standart hata, frekans, varyans, yüzde), Parametrik Fark Testleri (t testi ve ANOVA), Pearson Çift Yönlü Korelâsyon analizi ve Tek Yönlü Basit Regrasyon analizi kullanılmıştır.Analizler sonucunda okul yöneticilerinin düşük düzeyde erteleme davranışı sergiledikleri tespit edilmiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin genel erteleme davranışlarının cinsiyet, unvan, öğrenim durumu, mesleki kıdem, yöneticilik kıdemi, branş, yaş ve çalıştığı okul türüne göre farklılaşmadığı, medeni duruma göre faklılaştığı görülmüştür. Bekâr okul yöneticilerinin evli okul yöneticilerinden daha ertelemeci oldukları tespit edilmiştir. Yumuşak başlı, dışadönük, gelişime açık ve sorumluluk sahibi okul yöneticilerinin daha az erteleme davranışı gösterdikleri, duygusal olarak tutarsız okul yöneticilerinin ise daha fazla erteleme davranışında bulundukları belirlenmiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin mükemmeliyetçilik düzeylerinin genel erteleme davranışlarının açıklanmasında önemli bir yordayıcı olduğu tespit edilmiştir. Okul yöneticilerinin kendilerini veya başkalarını dikkate alarak gösterecekleri mükemmeliyetçi davranışların daha az erteleme davranışı göstermelerine katkı sağlayacağı belirlenmiştir. In the result of analysis, it is determined that school directors made low level postpone behavior. Also, it is understood that school directors'postpone situations aren't different because of gender, degree, educational background, professional seniority, managership seniority, branch, age and the school they work but they are different because of marital status. Single school directors postpone much more than married school directors. It is stated that compliant, extroverted, open for improvement and responsible school directors showless postpone behavior than their colleagues and school directors who are in coherent as emotional show much more postpone behaviour. Also, it is stated that school directors' perfectionist level is an important predictor forex plaining general postpone behavior. The perfectionist behaviours that school directors take for themselves and others contribute for less postpone behavior.
Collections