Kuzey Irak`ta verilen ud eğitimi ile Türkiye`de verilen ud eğitiminin incelemeli karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Müzik eğitiminin en önemli boyutlarından biri çalgı eğitimidir. Çalgılara ilgi ve çalgı eğitimi konusunda yöntemler ülkelere, kültürlere, bölgelere, hatta kişilere göre farklılıklar gösterir. Aynı çalgıda aynı ezgiyi iki ayrı kişiden farklı farklı dinleriz. Aynı kişi bile, değişik zamanlarda, aynı ezgiyi değişik yorumlarla çalabilir.Bu çalışmada ud çalgısı ile ilgili teorik ve teknik icraya dönük bilgilerle birlikte, ud çalgısının hem Türkiye'den hem de Kuzey Irak'ta ki icracılar aracılığıyla, ud icrasında teoride ve icrada ne tür farkların olduğu anlatılmaya çalışılmıştır. Araştırma yapılırken uzman görüşleriyle belirlenmiş olan eserler hem Türk ud sanatçılarına, hem de Kuzey Irak'ta bulunan ud sanatçılarına çaldırılmış ve video kaydı alınmıştır. Aynı eserin icrasında, iki bölgenin icracıları karşılaştırılmış, teknik ve yorum açılarından farklılıkları tespit edilmeye çalışılmıştırİki ülkenin ud icra tekniklerinin karşılaştırılmalı olarak analiz edildiği ilk çalışma olması ve Kuzey Irak'ta ud icrasına yönelik ilk çalışma olması açısından önemli görülmektedir. Çalışmada Kuzey Irak'tan `Beyat Kadim` ve `Sulav` isimli iki parça, Türkiye'den ` Hicaz Mandıra`, `Nihavent Longa`, ve `Kürdili Hicazkâr Longa` isimli parçalar seçilmiştir.Araştırmada; iki ülkenin ud icralarında süslemeler ve sol el tekniği açılarından bir fark görülmemiştir. Kuzey Irak'ta ud eğitiminde kullanılan eğitim metodunun Türkiye'de kullanılan ud metotlarına göre daha eski olduğu, Türkiye'de ki ud'un akort sisteminin Kuzey Irak'ta kullanılan akort sistemine göre daha zor olduğu bunun da teknik anlamda gelişime daha çok katkı sağladığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Türkiye'deki ve Kuzey Irakta ki ud icracılarının ve müzik eğitimi kurumlarının ortak çalışmalar yapması gerektiği, bu bağlamda masterclass, workshop gibi çalışmalara ağırlık verilmesi, öğrenci değişim programlarının uygulanması önerilmiştir. The education of the musical instruments is very important in music education. The interest in the instruments and the education methods in the instruments are different among the countries, cultures and persons. We can listen the same melody in the same instrument in different ways from two different person. One person can play one melody in different ways from time to time . In this study, there are theoric and technical informations about oud instrument. Also, there are differences in theory and in playing oud in North Iraq and Turkey. We tried to express what kind of these differences are.In this research, the works determined by experts were played by the lute players in turkey and ıraq and a video record was taken. İn playing the same work, the players of the two region were compared and their differences were analysed.This study is important because it is the first to compare the techniques of playing oud in 2 regions. And also it is the first study analysing the oud playing in ıraq. İn the study , the analysed works were `Beyat Kadim'' and `Sulav` from iraq and `Hicaz Mandıra`, `Nihavent Longa` , `Kürdili Hicazkar Longa` in turkey.In research, no difference was seen in ornaments and left hand technique in lute playing in two countries. The education method used in oud playing in iraq is older than the technique in turkey. And the oud accord system in turkey is harder compared with the ıraq accord system. And that is useful for the technic development. It is suggested that the players and music education instutions in turkey and iraq can work coordinately. İn this context, masterclass and horkshop studies can be done and erasmus programs between two country can be applied.
Collections