The approach of the modern islamic economics to the prohibition of interest in the context of theories of time preference and price control
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Faiz her zaman insanoğlunun günlük ekonomik yaşantısının bir parçası oldu. Bu yüzden faiz kavramı yoğun ilgi gördü ve düşünürler, din adamları, kanun yapıcılar, yöneticiler ve ekonomistler tarafından ekonomik, sosyal, ahlaki ve dini yönler başta olmak üzere hemen her yönden çalışıldı ve tartışıldı. Faiz almak birçok toplumda günah kabul edildi, onursuz, itibarsız, merhametsiz, adaletsiz ve birçok kötülüğün kaynağı olduğu için kınandı. Bunun sonucu olarak faiz kullanımı, her zaman, yönetimler tarafından yasal, idari ve finansal düzenlemeler, din ve etik vasıtasıyla sınırlandırıldı. İzin verildiği durumlarda kullanım usulleri yoğun şekilde düzenlendi. Bununla birlikte, bütün kaygılara ve bu kaygıların sonucu yapılan düzenlemelere rağmen faiz her zaman kullanılageldi.Faizin ekonomik hayattaki rolünün daha belirgin hale geldiği on yedinci yüzyıldan itibaren bilim adamları faiz kavramıyla daha sistematik bir şekilde ilgilenmeye başladılar ve faizin doğasına ilişkin birçok teori geliştirdiler. Başka birçok teorinin yanında, Böhm-Bawerk'in oldukça kapsamlı olan zaman tercihi teorisi faizin varlığına ilişkin, fıtri olduğu iddia edilebilecek, sebepler sundu.Öte yandan, ilgili literatürde faiz kontrolünün sonuçları hakkında bir ihtilaf ortaya çıktı. Bir çeşit fiyat kontrolü olan faizin yasaklanması ya da faiz oranının sınırlandırılmasının piyasa üzerinde arzu edilmeyen yıkıcı sonuçlarının olduğu iddia edildi. Eğer öyle ise, bu durum faiz düzenlemelerinin araç-amaç uyumluluğu yönünden yeniden değerlendirilmesini gerektirebilirdi.Bu çalışmada faiz kontrolü yapılmasını destekleyenlerin Böhm-Bawerk tarafından faizin gerekçesi olarak ileri sürülen zaman tercihi sebepleri ile faiz kontrolünün yıkıcı sonuçlarına ilişkin iddialara tepkilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Faiz kavramı, anlamı, tarihi ve ilgili teoriler yönünden gözden geçirilmiş, zaman tercihi teorisi ile bir fiyat kontrolü çeşidi olarak faiz kontrolü kavramı tanıtılmıştır. Faiz karşısındaki en açık duruşu faizsiz ekonomik sistem destekçilerinin gösterdiği göz önüne alınarak, Müslüman ekonomistlerin çalışmaları, zaman tercihinin sebeplerine ve faiz kontrolünün sonuçlarına ilişkin yaklaşımları yönünden incelenmiştir. Interest has been always a part of the humans' daily economic life. Therefore, the concept of interest has attracted an intensive attention, studied and discussed by philosophers, religious scholars, lawmakers, administrators and economists, regarding almost all economical, social, moral and religious aspects. Receiving interest was considered sin, condemned for being dishonorable, disrespectable, uncharitable, unjust, and source of many evils in many societies. For this reason, interest-based lending has been always restricted by the authorities through legislative, administrative and financial arrangements, religion and ethics. In cases where it was allowed, the rules of practicing interest were regulated heavily. However, despite all concerns and regulations, interest has been always practiced.By the seventeenth century, when the role of interest in economic life became more significant, the scholars began to deal with the concept of interest more systematically and many theories were developed on the nature of interest. Among many others, Böhm-Bawerk's comprehensive time preference theory of interest presented causes for the existence of interest that may be claimed to be inherent.On the other hand, a controversy emerged on the consequences of interest rate control in the relevant literature. It is claimed that, as a type of price control, prohibiting interest or limiting its rate have undesired distortive effects on the market. If so, the means-ends consistency in regulations may have to be reevaluated.In this work, we evaluate the responses of the regulation supporters to the causes of time preference asserted by Böhm-Bawerk as the justifiers of interest, and to the claims of the distortive consequences of interest rate control. The concept of interest with respect to its meaning, history and relevant theories is reviewed. The time preference theory and the concept of interest rate control as a type of price control are presented. Considering that the supporters of an interest-free economic system have the most explicit attitude against interest, the works of Muslim economists are scrutinized regarding their approach to the issues of the causes of time preference and the consequences of interest rate control.
Collections