Büyükşehir belediyeleri ile ilçe belediyeleri arasındaki ilişkiler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın konusu, büyükşehir belediyeleri ile ilçe belediyeleri arasındaki ilişkilerdir. Bu ilişkilerin değerlendirilmesinde Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı (AYYÖŞ) da göz önünde bulundurulmuştur. Hızlı kentleşme nedeniyle ortaya çıkan kentsel sorunlara çözüm getirmek amacıyla, ilk olarak 1984 yılında İstanbul, Ankara ve İzmir'de kurulan büyükşehir belediyelerinin sayısı zamanla artmıştır. Büyükşehir ve ilçe belediyelerinin hukukî statüsünde, 6360 sayılı Kanun ile reform niteliğinde değişiklikler yapılmış ve il ölçekli büyükşehir belediyeleri ile ilçe ölçekli ilçe belediyeleri kurulmuştur. Büyükşehirde hizmetlerin etkili ve verimli yürütülmesini sağlamak amacıyla büyükşehir belediyelerine, ilçe belediye meclislerinin bütçe ve imara ilişkin kararları üzerinde idarî vesayet yetkisi verilmiştir. Büyükşehir belediyelerinin organlarının oluşturulmasında ilçe belediyelerinin organlarından yararlanılmaktadır. Büyükşehirde görev ve yetkilerinin paylaşımı konusunda büyükşehir belediyeleri özel, ilçe belediyeleri ise genel yetkili ve görevli kabul edilmektedir. Büyükşehir ve ilçe belediyeleri, merkezî bütçeden kendilerine ayrılan gelirler ile büyükşehirde elde edilen gelirleri paylaşmaktadır. Bununla birlikte büyükşehir ve ilçe belediyelerinin yalnızca kendilerine ait olan ve paylaşım konusu yapılmayan gelir kaynakları da bulunmaktadır. Büyükşehrin tümünü ilgilendiren alt yapı ve ulaşım hizmetlerinde koordinasyonun sağlanması için koordinasyon merkezleri kurulmuştur. Görev ve yetkiler ile gelirlerin paylaşımı ve koordinasyon merkezlerinin oluşturulması ve çalışması noktasında AYYÖŞ'e aykırılıklar bulunmaktadır. The subject of this study is relations between the metropolitan municipalities with county municipalities. The European Charter Of Local Self - Government has also taken into consideration in to be evaluated of these relationships. The metropolitan municipalities were established in 1984 to find remedies for urban issues which occuring due to rapid urbanization. The number of metropolitan municipalities which first established in Istanbul, Ankara and Izmir, has increased over time. The legal status of the metropolitan and county municipalities has been made a reform with Law No. 6360 and provincial – scale metropolitan municipalities with county – scale county municipalities have been established. In order to ensure the execution of effective and efficient services in metropolis, authority of administrative tutelage is given to metropolitan municipalities over the budget and zoning decisions of county municipality councils. Organs of the metropolitan municipalities are constituted through organs of county municipalities.The fact that metropolitan municipalities are specially authorized and county municipalities are general authorized are accepted on the sharing duties and powers in metropolis. Metropolitan and county municipalities share revenues which allocated from the central budget revenues and derived in metropolis. Also, there are revenues which are not shared. Coordination centers have been established to ensure coordination of infrastructure and transportation services which are interested in all metropolis. There are contrarieties to the European Charter Of Local Self - Government in connection with sharing duties and powers with revenues and creation and operation of coordination centers.
Collections