Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin fonksiyonel olmayan mükemmeliyetçilik eğilimleri ile akademik bütünleşme ve öz yeterlilik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi.
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin fonksiyonel/olumlu ve fonksiyonel olmayan/olumsuz mükemmeliyetçilik eğilimleri ile akademik bütünleşme ve öz yeterlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmada mükemmeliyetçilik eğilimleri ile akademik bütünleşme arasındaki ilişkide akademik öz yeterliğin aracı rolü incelenmiştirAraştırma grubunu üniversitelerin spor bilimleri fakültelerinde okuyan öğrencilerdir. Araştırmanın örneklemi seçkisiz olmayan örnekleme yöntemlerinden ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup örneklemi Bozok Üniversitesi, Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Akdeniz Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültelerinde yer alan öğretmenlik, yöneticilik, antrenörlük, rekreasyon bölümünde öğrenim görmekte olan 450 üniversite öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilere demografik bilgi formu, Frost Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği (FÇBMÖ, Frost vd., 1990), UTRECH Akademik Bütünleşme Ölçeği (Schaufeli, Martinez, Marques-Pinto, Salanova, ve Bakker, 2002) ve Akademik Öz Yeterlik Ölçeği'nden (Kandemir, 2010) oluşan ölçme aracı uygulanmıştır.Analizler için SPSS 23.0 yazılımı (IBM Corp, Armonk, NY) kullanılmıştır İstatiksel analizlerde temel değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesi için Korelasyon analizi, grup farklarını incelemek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Fonksiyonel olmayan ve fonksiyonel mükemmeliyetçiliğin alt boyutlarının akademik bütünleşme ile olan ilişkisinde akademik öz yeterliliğin aracı etkisini incelemek için bir regresyona dayalı bir makro modelleme prosedürü olan PROCESS (Hayes, 2013) kullanılmıştır.Analiz sonuçları, Yüksek olumlu/fonksiyonel mükemmeliyetçilik grubunun düşük olumlu mükemmeliyetçilik grubundan anlamlı olarak daha yüksek akademik bütünleşme ve akademik öz yeterlik puanlarına sahip olduğunu göstermiştir. Düşük ve yüksek olumsuz/fonksiyonel olmayan mükemmeliyetçilik grupları arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Aracılık analizi sonuçları akademik bütünleşme ile akademik öz yeterlik arasındaki doğrudan ilişkinin anlamlı olduğuna işaret etmiştir. Dolaylı etkilere ilişkin analiz sonuçları, akademik öz yeterliğin olumsuz/fonksiyonel olmayan mükemmeliyetçilik alt boyutlarından olan hata yapma endişesi, yaptığından emin olamama, ailesel eleştiri ile akademik bütünleşme arasındaki ilişkiye aracılık ederken, olumlu/fonksiyonel mükemmeliyetçilik alt boyutlarında hem kişisel standartlar hem de düzen özellikleri ile akademik bütünleşme arasındaki ilişkiye aracılık ettiğini göstermiştir. Olumsuz/fonksiyonel olmayan mükemmeliyetçilik alt boyutları akademik öz yeterliği ve akademik bütünleşme ile negatif anlamlı ilişki gösterirken, olumlu mükemmeliyetçilik alt boyutlarının tam tersi bir etkisinin bulunduğu görülmüştür. The overarching goal of this thesis was to investigate the relationship among functional/positive and dysfunctional/negative perfectionism tendencies with academic integration and self-efficacy characteristics of the Faculty of Sports Sciences students. The mediator role of academic self-efficacy on the relationship between perfectionism tendencies and academic integration has been also examined in the current study. The population of the study consisted of students studying at the universities of sports science faculties, and the sample consisted of 450 university students studying at the faculties of Sport Sciences of Bozok University, Yıldırım Beyazıt University, Akdeniz University and Hacettepe University. The departments are as follows; teaching, management, coaching and recreation. Students have completed Social-demographical Form, Frost Multidimensional Perfectionism Scale (FMPS, Frost et al., 1990), UTRECH Academic Integration Scale (Schaufeli, Martinez, Marques-Pinto, Salanova, & Bakker, 2002) and Academic Self-Efficacy Scale (Kandemir, 2010). All data was analyzed using SPSS23 (IBM Corp, Armonk, NY). Correlation analyses were conducted in order to see the relationships among study variables, and one-was analysis of variance (ANOVA) was conducted in order to see the group differences. The mediator role of academic self-efficacy on the relationship between the subscales of functional and dysfunctional perfectionism with academic integration has been examined using the macro modeling procedure called PROCESS based on regression analysis (Hayes, 2013). Findings indicated that high positive/functional perfectionism group has significantly higher academic integration and academic self-efficacy scores than low positive/functional perfectionism group. There has been no siginificant difference has been found between low and high negative/dysfunctional perfectionism groups. The direct relationship between academic integration and academic self efficacy has been found significant in the mediation analyses. The findings of the analyses of indirect effects showed that academic self-efficacy mediates the relationship between anxiety of making mistakes, not being sure of what s/he is doing, familial criticism (subscales of negative/dysfunctional perfectionism) with academic integration. Furthermore, academic self-efficacy mediates the relationship between personal standards, order features (subscales of positive/functional perfectionism) with academic integration. While the subscales of negative/dysfunctional perfectionism decreased the academic integration through decreasing academic self-efficacy, the subscales of positive/functional perfectionism had an opposite effect.
Collections