Üniversite öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Araştırma üniversite öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlığı düzeylerinin ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2014-2015 öğretim yılı bahar döneminde Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi'nde öğrenim gören Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü, Tıp Fakültesi (Türkçe ve İngilizce), Hukuk Fakültesi ve Mühendislik Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü'nde okuyan ve Temel Bilgi Teknolojileri dersini alan tüm 2. sınıf öğrencileri olmak üzere toplam 485 öğrenci, örneklemini ise araştırmaya katılmayı kabul eden 284 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veriler, öğrencilerin tanıtıcı özelliklerine ilişkin anket formu ve e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmada sayı ve yüzde, Student T testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis H testi, Shapiro Wilks testi, pearson korelasyon testi, Somer d testi ve Cramer's V testi kullanılmıştır. Araştırmada üniversite öğrencilerinin e-Sağlık Okuryazarlığı Ölçeğinden aldıkları ortanca puan 25.5 (min=8, max=40), ölçeğin Cronbach alfa değeri 0.89 olup, hemşirelik bölümü öğrencilerinin e-sağlık okuryazarlık düzeyleri farklı bölümlerde okuyan öğrencilerden daha yüksek bulunmuş, ancak bölümler arasında anlamlı fark bulunamamıştır (p>0.05). Ayrıca meslek ve sağlık meslek lisesinden mezun olan, son bir hafta içinde sağlıkla ilgili araştırma yapan, sağlıkla ilgili dergi/makale okuyan, sağlıkla ilgili bilgilere ulaşmada zorluk yaşamayan, sağlıkla ilgili internetten edinilen bilgilerin doğruluğuna inanan ve arkadaşlarının kullandığı sağlık sitelerini kullanan öğrencilerin e-sağlık okuryazarlığı ölçeği puan ortancalarının anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu belirlenmiştir (p<0.05). Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda gerekli önerilerde bulunulmuştur. The research was conducted as a descriptive study to determine the e-health literacy levels of university students and the influencing factors. A total of 485 students at Ankara Yildirim Beyazit University, all of whom are the second year students respectively at the Department of Computer Engineering, Department of Nursing, Law Faculty and Faculty of Medicine during the spring semester of 2014-2015 academic year and who take Basic Information Technology course, made up the universe of the Research and 284 students who agreed to participate in the study made up the sample of the research. Survey data were collected through questionnaires on the characteristics of the students and e-Health Literacy Scale. Number and percentage, Student's t test, Mann-Whitney U test, Kruskal-Wallis H test, Shapiro Wilks test, Pearson correlation test, Somer d test and Cramer's V test were used in the study.The median score of the university students in the study was 25.5 (min=8, max = 40) and the Cronbach alpha value was 0.89 in the e-Health Literacy Scale and the e-health literacy levels of the students in the nursing department were higher than the students in the other departments. However, no significant difference was found between the sections (p>0.05). Students who have graduated from vocational and health vocational high school, have researched health related magazines / articles in the last week, do not have difficulties in reaching health related information, believe in the validity of the information obtained from the web related to health and using the health sites used by their friends, had a significantly higher scale of median scores (p<0.05). The necessary suggestions have been made in the direction of the results obtained from the research. The necessary recommendations are submitted in line with the results obtained from the research.
Collections