Çocuklarda olası OSAS`ın okul başarısına etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Obstriktif uyku apnesi, uyku sırasında total veya parsiyel üst solunumyolu tıkanıklığı atakları ile karaterize, genellikle kan gazı değiĢimanormallikleri ve uyku kesintileri ile sonuçlanan bir durumdur. Herhangi biryaĢta ortaya çıkabilir.Pediyatrik obstrüktif uyku apnesi (OSA) yaygın bir bozukluktur vegenel pediyatrik popülasyonun %1-4‟ünü etkiler. Uyku sırasında horlama,nefes darlığı ve apne olarak kendini gösterir ve gün içi yorgunluk, okulperformansında düĢüĢ, nörokognitif bozulma, geliĢim bozukluğu,hipertansiyon, kor pulmonare, pulmoner hipertansiyon ve hatta ölüm dahilçocuğun gün içindeki davranıĢ, performans ve sağlığı üzerinde belirginistenmeyen etkilere sahiptir.Çocuklarda OSA‟nın tanı ve değerlendirmesi için altın standart uykulaboratuarı temelli polisomnografidir (PSG). Yine de, PSG pek çok durumdaulaĢılamayabilen pahalı bir tekniktir. Dahası uykuyla iliĢkili solunumbozuklukları (SRBD) (Sleep-Related Breathing Diserders)‟e bağlı olaraknörodavranıĢsal morbiditeyi öngörmede çok etkili olmadığı düĢünülmektedir.Zira standart PSG‟de iyi saptanamayan horlama gibi OSA‟nın bazı özelliklerikognitif ve davranıĢsal morbiditeyle iliĢkili olabilir.Chervin ve ark. tarafından geliĢtirilen ve doğrulanan Pediyatrik UykuAnketi (PSQ) SRBD için %81 sensitive ve %87 spesifitesi olduğu gösterilmiĢolan 22 maddelik bir ankettir. SRBD‟nin görece yüksek prevalansı ve buhastalığın olduğu düĢünülen bütün çocuklara PSG yapılmasının görecelizorlukları dikkate alındığında, SRBD tanısı ve etkisini öngörecek bir anketinkullanımı her iki tanısal algoritma ve terapiye yardım edebilecek maliyet etkinbir metoddur.Biz bu çalıĢmamızda PSQ anketi ve çocukların demografiközelliklerinin bulunduğu ve okul baĢaralılarının sorulduğu U.Ü.T.F.BilimselAraĢtırma Anketi A-B ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine uyguladık.Bursa Osmangazi ve Nilüfer ilçelerinde bulunan 7 okula toplam 2000 adetanket formu (önlü-arkalı toplam iki sayfa) ve onam formu dağıltıldı.AraĢtımamıza 909 ilk-orta öğrenim öğrencisi katıldı. Okul baĢarısı iiideğerlendirmede Eylül 2015 - Ocak 2016 eğitim öğrenim dönem sonu karnebaĢarı ortalama notu baz alındı. 22 maddelik uyku anketi sorularından 8 veyadaha fazla pozatif yanıt veren öğrenci olası obstrüktif uyku apne sendromu(OSAS Obstructive sleep apnea syndrome) kabul edildi. Uyku anketine göreolası OSAS olan öğrencilerin okul baĢarısı puanları olası OSAS olmayanlaragöre anlamlı oranda düĢük bulundu.Bu çalıĢmamızda çocukluk çağındaki olası OSAS okul baĢarısınıazaltığını göstererek tezimizi doğruladık. ÇalıĢmamızın temel sınırlamasıPSG OSAS tanısı için altın standart olduğundan bütün çocuklar için PSGdeğerlendirmesinin yokluğudur.Klinik pratikte, çocuk ve adölesanlar OSAS için incelenmeli ya daalternatif olarak taranmalıdır.Anahtar Kelimeler: Çocuk, Uyku apnesi, Okul baĢarısı. Obstructive sleep apnea (OSA) is a condition that characterized byrepeated episodes of complete or partial blockage of the upper airway duringsleep and leads to pauses during sleep and reduction in blood oxygensaturation. It may ocur in any age.Pediatric obstructive sleep apnea (OSA) is a common disorder and itsprevalance has been reported to be in range of 1-4% of pediatric population.OSA symptoms in children can include snoring, labor breathing and apneaduring sleep. OSA may cause daytime sleepiness, decrease in schoolperformance, neurocognitive disorders, development disorders,hypertension, cor pulmonale, pulmoner hypertension and even death.Gold Standard for diagnosis and assessment of Obstructive SleepApnea in children is sleep laboratory based polysomnography (PSG).However, PSG is an expensive technique that may not be available easily onmany circumstances. Moreover, it‟s not thought to be very effective inpredicting neurobehavioral morbidity due to Sleep Related BreathingDisorder (SRBD) because some features of OSA such as snoring that is notwell quantified on standard PSG may be associated with cognitive andbehavioral morbidity.Pediatric Sleep Questionnaire (PSQ) developed and validated byChervin et al. Is a 22 item questionnaire which had been shown to havea sensitivity of 81% and specificity of 87% for Sleep Related BreathingDisorder (SRBD). Considering the relative high prevalence of SRBD andthe relative difficulties of obtaining PSG for all children suspected ofhaving this disorder, use of a questionnaire that predicts the diagnosisand influence of SRBD may be a cost-effective method to aid in bothdiagnostic algorithm and therapy.vIn the current study we used `UÜTF Bilimsel AraĢtırma Anketi A-B`which includes a pediatric sleep questionnaire (PSQ), childrens‟demoghraphic data form and school academic performancequestionnaire. Two thousand questionnaires and informed consent formswere distributed to 7 public elementary schools in Osmangazi and Nilüferdistricts of Bursa Province. 909 elementary school students weresurveyed by questionnaires. September 2015 - January 2016 educationseason ration cards were used for assessment of school academicperformance. Participants which have 8 or more positive answers onPSQ accepted as OSA probable case. According to PSQ and rationcards, OSA probable cases have lower grades compared to non-OSAchildren.In this study of nearly 1000 children we confirmed our thesis bydemonstrating probable OSA in childhood causes decrease schoolacademic performance. The major limitation of this study was lacking theuse of PSG which is gold standard for diagnosis and assessment ofOSA.Children and adolescants should be screened for OSA.Key words: Children, Sleep apnea, School academic performance
Collections