J.S. Bach`ın Çello süitlerinin el yazmaları ve farklı edisyonlarının karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
J.S.Bach'ın Çello Süitlerinin otografları kayıptır. Bu eserlerin, günümüze ulaşmış dört kopyası bulunmaktadır. Bunlar Anna Magdalena Bach, Johann Peter Keller, Anonim Berlin ve Anonim Viyana el yazmalarıdır. Günümüze kadar ulaşmış diğer bir kaynak ise J.S. Bach'ın otografı olan 5. Çello Süitinin lavta transkripsiyonudur. Söz konusu el yazmaları pek çok farklılık içermektedir. Dolayısıyla, bu eserlere ilişkin kesin ve açık yargılarda bulunmak zordur. Bu çalışmanın temel amaçlarından birincisi, J.S. Bach'ın 5. Çello Süitinin el yazmalarının, lavta transkripsiyonunun ve farklı edisyonlarının incelenerek nota farklılıkları açısından karşılaştırılmasıdır. Çalışmanın ikinci temel amacı ise, Bach performansı konusunda uzman çellistlerin bu süitlerin el yazmalarına, farklı edisyonlarına ve 5. Süitin yorumlanmasına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Yöntem üçgenlemesinin kullanıldığı bu çalışma, nitel araştırma deseninde gerçekleştirilmiştir. J.S. Bach'ın 5. Çello Süitin el yazması kopyalar olan A. Magdalena Bach, J.P. Kellner, Anonim Berlin, Anonim Viyana, J.S. Bach'ın otografı lavta transkripsiyonu ile Cotelle Edisyonu, Dörffel Edisyonu ve Dotzauer Edisyonu karşılaştırılmış, bu karşılaştırmalara ilişkin veriler doküman analizi formu ile toplanmıştır. J.S. Bach'ın Çello Süitlerinin el yazmalarına, farklı edisyonlarına ve 5. Süitin yorumlanmasına ilişkin görüşler ise yarı yapılandırılmış görüşme formu yoluyla elde edilmiştir. Araştırmada, amaçlı örnekleme türlerinden ölçüt örnekleme yoluna gidilmiştir. Çalışma grubunu, belirlenen ölçütlere uyan çello sanatçılarından/eğitimcilerinden Jirí Bárta, Anner Bylsma, Nicholas Deletaille, Roel Dieltiens, Leonid Gorokhov, Frans Helmerson, Ümit İşgörür, Laurence Lesser ve Alexander Rudin oluşturmaktadır. Verilerin çözümlenmesinde doküman analizi ve içerik analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, en çok hata içeren el yazmasının Kellner'in kopyası olduğu, çalışma grubunun tamamına yakınının el yazmalarından yararlandıkları ve çoğunlukla Magdalena'nın el yazmasını tercih ettikleri, el yazmaları dışında edisyon kullanmadıkları, J.S. Bach'ın 5. Süitini scordatura akortlama ile çaldıkları, bu süitin yorumlanmasında dönemin stili ve müziği hakkında bilgi sahibi olarak özgün bir yorumun benimsenmesi gerektiğini düşündükleri ortaya konmuştur. Autographs of J.S. Bach's Cello Suites are lost. There are four manuscripts that exist today. They are Anna Magdalena Bach, Johann Peter Keller, Anonymous Berlin, and Anonymous Vienne manuscripts. One of the sources that exist today is lute transcription of the 5th suite, which is J. S. Bach's autograph. There are a great number of differences in these manuscripts. Therefore it is difficult to make an accurate and clear decision for these masterpieces. The first main aim of this study is to investigate the manuscripts of J.S. Bach Cello Suites, the lute transcription and several editions and to compare them in terms of differences in notation. The second main aim of this study is to reveal the opinions of cellists who are experts in Bach performance regarding J.S. Bach Cello Suites' manuscripts, the lute transcription and different editions and regarding interpreting the 5th cello suite of J.S. Bach. The study is a qualitative study and triangulation is used in the study. Manuscripts of Anna Magdalena Bach, Johann Peter Keller, Anonymous Berlin, Anonymous Vienne J.S. Bach's lute autograph and Cotelle, Dörffel and Dotzauer editions of Bach 5th Cello Suite were compared by using document analysis form. Criterion sampling is used from purposive sampling methods in the study. The study group is consisted of cellists/cello educators; Jirí Bárta, Anner Bylsma, Nicholas Deletaille, Roel Dieltiens, Leonid Gorokhov, Frans Helmerson, Ümit İşgörür, Laurence Lesser and Alexander Rudin who were appropriate for the determined criteria for the study. Document analysis and content analysis methods were used to analyze the data. Findings have shown that Kellner's copy is the most inaccurate copy among the manuscripts and almost all the participants benefit from the manuscripts, participants mostly prefer Magdalena's manuscript, they don't use any editions they use the manuscripts, they play the 5th cello suite with scordatura tuning and participants think that in order to interpret this suite a unique interpretation must be internalized by having the knowledge about the music and the style of the period.
Collections