Mermer sektöründe stratejik oryantasyonlar, teknolojik yenilikçilik ve yeni ürün geliştirme
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma teknolojik yenilikçiliğin stratejik oryantasyonlarla birlikte yeni ürün başarısına olan etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada müşteri odaklılık, teknoloji odaklılık, öğrenme odaklılık ve fırsat odaklılık yeni ürün başarısı üzerinde stratejik oryantasyon olarak ele alınarak Türkiye'deki en önemli sektörlerden biri olan mermer sektöründe konunun önemini ortaya koymayı ve test etmeyi amaçlamıştır. Araştırma test edilmek üzere saha araştırması yapılmıştır. Doğal Taş ve Teknolojileri Fuarı'na katılan Türk firmaları örneklem grubu olarak seçilmiştir. 898 katılımcıdan rastgele seçilen 200 yerli mermer firması stantlarında ziyaret edilmiştir. Nihayetinde, 52 firmadan 67 katılımcı ile araştırma tamamlanmıştır. Faktör analizi ile ilk analizler ölçeği saflaştırma ve verileri azaltmak için yapılmıştır ve hipotezler çoklu regresyon analizi ile test edilmiştir. Bulgular strateji yönetimi ve aynı zamanda inovasyon çalışmaları üzerine araştırma yapan akademisyenler ve uygulayıcılar açısından anlamlı ve önemli sonuçlar içermektedir. This study aims to effects of culture based strategic orientations on new product success, which is the core output of any innovation related process. Culture based strategic orientations refer to the managerial tools those create bridge between strategy and firm culture. Therefore to achieve this objective this study reveals and tests the join effects of customer orientation, technological innovativeness, commitment to learning, and opportunity recognition have been employed as strategic orientations on new product success by the evidence of one of the most important industry of Turkey, Marble Industry. A field study consisting of survey method is selected to collect necessary data to test our hypotheses. Turkey-based national marble firms which were participated in the International Natural Stone and Technologies were considered as the sampling frame. Randomly selected 200 national marble firms out of 898 fair participants were visited in person in their stands during the fair. In the end, the field study was completed with voluntarily involved 67 participants from 52 firms. Preliminary analyses for scale purification and data reduction were done via factor analyses and hypothesis are tested by multiple regression analysis. Findings reveal significant and important results for both researchers who study on strategic management as well as innovation studies, and practitioners who are actively working in this specific industry.
Collections