Bir güncel sanat pratiği olarak beden performans sanatı ve İtalyan performans sanatçıları
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin amacı, güncel sanat içerisinde yer alan beden performans sanatını, ortaya çıkışını ve gelişimini hazırlayan nedenlerinin incelenmesi ve İtalya'daki performans sanatının durumu ve sanatçılarının araştırılmasıdır. Sınırlı ve organları koruyan yapısıyla beden, başta anatomik ve cerrahi müdahalelerin araştırma alanı olmuş, orta çağda hastalıkların kaynağı ve ruhun hapishanesi olarak değerlendirilmiştir. Aydınlanma çağı ile birlikte aklın, duyguların, ruhun ve zihnin de varlığıyla ele alınan beden, böylelikle felsefe ve sosyolojinin de araştırma alanı haline gelmiştir.Sanatın her disiplininde rastlanan beden tasvirleri, performans sanatıyla birlikte bedeni bir sanat pratiği ve yaratım nesnesine dönüştürerek ona tek başına bir sanat eserine dönüştürmüştür. Beden performansı diğer sanat disiplinlerinde var olan yaratım kurallarını da reddederek sanatçıyı anlatım kurallarının dışına çıkarıp özgürleştirmiştir. Modernleşme ve medeniyetin varlığıyla toplumsal hayatta görülmeye başlanan değişikliklerle insan bedeni önce topluma, iktidarların varlığı da bedeni tamamen kendine yabancılaştırmıştır.Beden performans sanatı, iktidarların manipüle edilecek en uygun yapı olarak gördükleri ve meşrulaştırılmış şiddetle tahakküm altına aldıkları bedenin bir nevi kurtuluş mücadelesidir ve bu söylemiyle de beden performans sanatının dili özgürlük mücadelesiyle örtüşen bir başkaldırının dili olma özelliği taşır.Bu tezde güncel bir sanat pratiği olarak ele alınan performans sanatı araştırması şiddet ve feminizm ile sınırlandırılmış, uluslararası alanda yapılan performans uygulamalarına ve teorilerine yer verilmiş, İtalyan performans sanatı ve sanatçılarının beden üzerinden anlatımları, tezin sınırları dâhilinde araştırılarak incelenmiş, verilen performans örnekleri uygulama teorileriyle birlikte anlatılmıştır. This thesis aims to study the body performance art included in the contemporary art, reasons setting the ground for its emergence and development and to investigate the situation of the performance art and artists in Italy.The body with its structure limited yet protecting the organs had fallen into the research field of anatomical inquiry and surgical interventions at the beginning, and it was regarded as the source of diseases and the prison of the spirit in the medieval. Handled with the existence of the reason, feelings, spirit and mind as of the enlightenment, the body has thus become one of the fields of study of the philosophy and sociology.Encountered in every discipline of the art, portrayals of the body converted the body to an artistic praxis and an object of creation with the performance art, making it a work of art on its own.The body performance has rejected the rules of creation existing in the other art disciplines and hence helped the artist go beyond the rules of telling to liberate him/her.First, changes starting to be seen in the social life with the existence of the modernization and the civilization have alienated the human body to the society, and then the existence of the governances has thoroughly alienated it to itself. The body performance art is a sort of struggle for liberation of the body regarded as the most convenient structure for manipulation and dominated by the governances, and considering its discourse the language of the body performance art features the language of a revolt overlapping with the struggle for freedom.Handled as a current artistic praxis, the performance art has been studied in limitations of violence and feminism, practices of and theories on the performance art in the international arena have been addressed, tellings of the Italian performance art and artists have been studied with the parameters of the thesis, and examples for the performance art have been described with the practical theories.
Collections