Örgütlerde dedikodu ve söylentilerin ortaya çıkış nedenleri, içerikleri ve etkilerine ilişkin çalışan algılarının değerlendirilmesi ve bir uygulama örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada örgütlerde resmi iletişimin destekleyicisi ve tamamlayıcısı olarak görülen gayri resmi iletişimin nedenlerine, içeriklerine ve etkilerine ilişkin çalışan algılarını saptayarak, bunların bilinmesinin örgütsel mükemmellik için neden önemli olduğunu ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu yolla, özellikle yöneticilerin dedikodu ve söylentiler hakkındaki temel yaklaşımlarını sorgulayabilecekleri düşünülmüştür. Araştırmada her örgütte dedikodu ve söylentinin var olduğu varsayımından hareket edilmiştir.Araştırmanın yöntemi saha çalışması (survey), veri toplama tekniği ise anket olarak belirlenmiştir.Ardından Türkiye' de ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde bulunan, YÖK'e bağlı 74 üniversitenin iletişim fakülteleri ile bünyesinde sadece iletişimle ilgili bölümleri barındıran fakültelerin öğretim elemanlarına on- line anket gönderilmiştir ve 342 anket değerlendirmeye alınmıştır. Araştırma verileri Nisan 2016 ve Mayıs 2016 tarihleri arasında toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır.Araştırma sonucunda örgütlerde dedikodu ve söylentinin nedenlerine, içeriklerine ve etkilerine ilişkin çalışan algıları ortaya konmuş, örgüt kültürünü oluşturan unsurlarla olan ilişkileri açıklanmıştır. Örgütlerde dedikodu ve söylenti düzeylerinin ve konularının hangi değişkenlere bağlı olarak değiştiği sorgulanmıştır. Elde edilen verilere dayanarak Türk üniversitelerinde dedikodu ve söylentilerin genel olarak negatif şekilde algılandığı, bunların pozitif yönlerinden yararlanılarak `dedikodu ve söylentinin yönetimi`ne ilişkin planlama ve stratejiler geliştirilmediği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Örgütsel İletişim, Gayri Resmi İletişim, Dedikodu ve Söylenti This study aims to determine the employee perceptions on the causes, contents and effects of informal communication, which is seen as a supporter and complementary of formal communication in organizations, and to reveal the importance of such perceptions for organizational excellence. By doing this, it was expected that especially the executives could question their basic approaches on gossip and rumors. In thisresearch, the presence of gossip and rumors in all organizations is a basic assumption.Survey was used as the research method and the questionnaires were employed as the data collection technique. With this purpose, an on-line questionnaire was sent to the faculty members of the communication faculties of 74 universities,and of the faculties containing only the departments related to communication studies, which are tied to Council of Higher Education in Turkey and in the Turkish Republic of Northern Cyprus. The research data was collected between the dates April, 2016 and May, 2016. SPSS program was used in the analysis of the data. As a result of the research, the employee perceptions on the causes, contents and effects of the gossip and rumors were revealed and their relations with the elements making up the organizational culture were explained. The variables which affects the levels and the subjects of the gossip and rumors in the organizations were problematized. As a result of the data obtained, it was found that gossip and rumors were perceived negatively in general in Turkish universities and that planning and strategies related to `gossip-rumormanagement` were not sufficiently developed by employing their positive aspects.Keywords:Organizational Communication, Informal Communication, Gossip and Rumors
Collections