Analyzing social responsibility strategies of Turkish companies: Are they local or global?
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Kurumsal sosyal sorumluluk (KSS), gün geçtikçe firmaların önem ve değer verdiği bir kavram olmuştur. Günümüzde, giderek artan sayıda firma KSS ile ilgili faaliyet yürütmekte ve bir çoğu KSS yaklaşımlarını kurumsal stratejileri ile örtüşür hale getirmektedir. Fakat çok uluslu şirketlerin (ÇUŞ) KSS stratejilerini yerel veya küresel yaklaşımlarla uluslarasılaştırıp uluslararasılaştırmadığı hakkında çok az bilgi mevcuttur. Bu çalışma, üç boyutlu bir çerçeveyi takip ederek, ilgili araştırma sorusunu cevaplamayı hedeflemektedir. Türkiye'de yer alan BIST 30 firmalarının KSS projeleri incelenerek, KSS'nin uluslararası seviyede faaliyetlerin genişletilmesi ve yeni pazarlara açılmada yardımcı olmak adına etkili bir araç olarak kullanılmadığı saptanmıştır. Diğer taraftan, ilgili modelin boyutları arasında bir çok tutarsızlık olduğu bu çalışmada ortaya koymuştur. Corporate social responsibility (CSR) has become an important and valuable concept in the literature. Today, the increasing number of companies engage in CSR and most of them align their CSR approach with their corporate strategies. However, a very little is known whether multinational companies (MNCs) also internationalize their CSR strategy by following local or global approaches. This study aims to provide an understanding on the given research question by following a tri-dimensional framework. Examining CSR projects of BIST 30 companies in Turkey, the study finds out that CSR is not used as an efficient tool of expanding the operations at the international level to help companies to enter into new markets. On the other hand, the study reveals that there are several inconsistencies across the dimensions of framework.
Collections