Media landscape in pakistan and censorship through viewers` complaints to PEMRA
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tezin odaklandığı nokta milyonlarca Pakistanlıyı ve onların ideolojilerini temsil eden kitle iletişi araçlarının yardımıyla Pakistan'daki ana akım medya ortamını ve Pakistan toplumun farklı yönlerini araştırmaktır. Dünyadaki diğer her hangi bir ülkede olduğu gibi Pakistan'daki kitle iletişim araçları da milyonlarca insana tartışabilecekleri bir iletişim ortamı sağlarken,dünya görüşlerini de göz önüne sürer. Radyo, televizyon, sinema ve gazeteler Pakistan halkıyla günlük bazda iletişim kuran ana akım medya platformlarıdır ve bu nedenle özellikle bu medya araçlarıyla sağlanan içerik büyük önem arz eder.Bu tezin amacı Pakistan'daki ana akım medya ile bunların Pakistanlılarla olan etkileşimini sadece medya içeriği bağlamında değil aynı zamanda belirli tipteki medya içeriğine verdikleri geri bildirimler üzerinden anlamaktır.Çalışma Pakistan'daki ana akım medya izleyenlerini rahatsız eden belirli türdeki medya içeriğini ve bunların izleyenler üzerindeki etkilerini inceler. Araştırmanın hedefi Pakistanlı izleyenlerin rahatsız edici buldukları medya içeriği ile bunların sansürlenmesiniistemeleri ve PEMRA (Pakistan Elektronik Medya Düzenleme Kurumu)'nun düzenleyici bir kuruluş olarak bu süreçteki rolünü araştırmaktır.Araştırma sorularının yanıtlarını bulmak üzere, bilimsel yöntem olarak nitel içerik analizi uygulanmıştır. Bu analiz Pakistanlı izleyicilerin Ekim, Kasım ve Aralık 2015 aylarında PEMRA'ya gönderdiği belirli tipteki yayın içeriğine dair 153 şikayet üzerinden gerçekleştirilmiştir. İçerik analizinin sonuçları tez çalışmasında yürütülen literatür araştırmasını sonuçlarını desteklemektedir..Anahtar sözcükler: Pakistan, sansür, ana akım medya, Pakistan ideolojisi,kitlesel iletişim The focus of this thesis is to explore Pakistani mainstream media landscape and different aspects of Pakistani society that help informing a range of extended forms of mass media representing millions of Pakistani people and their ideologies. Like any other country in the World, mass media in Pakistan also has the aptitude of communicating millions of people while discussing and portraying their status in quo that are observable in media contents. Radio, television, cinema and newspaper are major mainstream media platforms that reach and communicate with Pakistani people on daily basis and therefore the content provided especially through these mediums matters the most.This thesis has its aim to understand the relationship between Pakistani mainstream media and its interaction with Pakistani people not only through media content but their feedback against certain type of media content(s) as well. The study investigates the nature of certain type of media content(s) that have the tendency to offend Pakistani mainstream media audiences and its effect on them. Objective of this research is to explore the relationship between certain type of media content that Pakistani audiences find offensive and their demand to censor/ban it and PEMRA's (Pakistan Electronic Media Regulatory Authority) role in this process as a regulatory institution.In order to attain answers of research questions, qualitative content analysis has been applied as the scientific approach. This analysis has been carried out on 153 complaints submitted to PEMRA by Pakistani audiences against certain types of broadcasted media content(s) during October, November & December 2015. Findings of this content analysis support the conclusion of this study in light of literary review.Keywords: Pakistan, censorship, mainstream media, Pakistani ideology, mass media communication.
Collections