İlkokul öğretmenlerinin benlik kavramları ile mesleki benlik kavramları arasındaki bağdaşım düzeyini etkileyen bazı faktörler
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
ÖZET Bu arastxrmanxn amacı, ilkokul öğretmenlerinin benlik ve mesleki benlik kavramları arasındaki bağdaşım düzeylerine etki eden faktörleri araştırmaktır. Araştırmada veriler Bursa İli merkezindeki beş ilkokulda görev yapan 100 ilkokul öğretmeninden toplanmıştır. Araştırmada bağımlı değişken olan benlik ve mesleki benlik kav ramları arasındaki bağdaşım düzeyini test etmek için Altıntaş (1987) ta rafından geliştirilen `Kendini Sıfatlarla Anlatma` ve `Mesleği Sıfatlar la Anlatma` listeleri kullanılmıştır. Bağımsız değişkenlere ilişkin bil giler ise, araştırmacı tarafından geliştirilen `Öğretmen Kişisel Bilgi Formuır ile toplanmıştır. Formda öğretmenlerin cinsiyet, medeni durum, anne mesleği, baba mesleği, mezun olunan okul, kıdem, ilkokul öğretmen liğini kişilik özelliklerine göre algılayış tarzı, öğretmen yetiştiren kurumu seçme şekli, yöneticilerle ve müfettişlerle ilişkilerini algılama biçimi, ilkokul çağındaki çocukları sevme düzeyi ve ilkokul öğretmenli ğinin gelirini algılama şekli gibi değişkenler hakkında bilgi toplamaya yönelik 12 soru bulunmaktadır. Araştırmada bağımsız değişkenler için öğretmenlerin benlik kav ramları ile mesleki benlik kavramları arasındaki bağdaşım Kappa Katsayı sı formülü ile hesaplanmıştır. Daha sonra kappa katsayıları arasındaki anlamlılık farkı.05 düzeyinde test edilmiştir. Sonuç olarak cinsiyet, anne mesleği, mezun olunan okul, ilkokul öğretmenliğini kişilik özellikleri bakımından algılayış tarzı, öğretmen yetiştiren kurumu seçme şekli, yöneticilerle ve müfettişlerle ilişkileri - 64 -- 65 - algılama faktörü ve ilkokul çağındaki çocukları sevme değişkenlerinin benlik ve mesleki benlik bağdaşım düzeylerini etkilediği, medeni durum, baba mesleği, kıdem ve ilkokul öğretmenliğinin gelirini algılama değiş kenlerinin ise etkilemediği kanısına varılmış ve bu bulguların ışığında bazı önerilerde bulunulmuştur.
Collections