Data analysis of supply chain strategies in small companies: A case of a Canadian company
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Veri analizi büyük ve küçük ölçekli firmaları birbirinden ayırt eden önemli faktörlerden biridir. Büyük ölçekli firmalar stratejilerini belirlerken gözlemlenen gerçek verilerden yararlanırken, küçük ölçekli firmalar veri toplama konusunda dahi yetersiz kalmaktadır. Büyük ve başarılı firmalar gelecek stratejilerini belirlerken gözlemlenen veriyi kullanır ve çok doğru bir şekilde analiz etmeye çalışırlar. Doğru istatistiksel analiz sonucunda oluşturulan stratejilerin de başarıya giden yolda yadsınamaz etkisi görülmektedir. Bu çalışmada Delice Vert isimli gıda sektöründe çalışan küçük bir Kanada işletmesinden gerçek veriler toplanıp analiz edilmiş ve bu şekilde firmanın stratejileri hakkında yorumlamalar yapılmıştır. Firmanın yıllar içindeki gelişimini analiz etmek için farklı hipotezler test edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına bakıldığında firmanın istikrarlı bir üretim hacmi ve gelir akışı gözlenmiştir. Bu başarısız olma ihtimali çok yüksek olan küçük ölçekli firmalara kıyasla çok olağan bir durum değildir. Firmanın talebini arttırıp büyümesini sağlamak için de farklı stratejiler önerilmiştir. Fiziksel olarak çok yakın olmayan firmalarla da çalışmak ve devletten finansal fon taleplerinde bulunmak gibi etkenlerin Delice Vert gibi küçük ölçekli firmalarda gelişmeyi sağlayıcı olduğu öngörülmüştür.Anahtar kelimeler: Veri analizi, Talep tahmin, ABC analizi, Kobi Data analysis is one of the key factors separating small and large enterprises. Large enterprise revolve their strategies around the data they gather during the years, while most small companies do not even keep a clear record of their data. Small companies based their future strategies based on gut, while larger and more successful companies have actual data and analysis validating their next strategy. This is a big factor why some companies succeed, while the others fail. In this research, data was collected and interpreted in order to have a better understanding of the company, Delice Vert. With the data collected, different hypothesis where formulated in order to see how the company has evolved over the years. Based on the findings, we could conclude that the company has had a steady production and revenue stream since its conception. This is not an ideal situation as most small businesses are highly susceptible to fail, and also the percentage increases for the ones that are not able to grow. Different strategies can be used in order to increase the demand, allowing the company to grow. Selling the product to companies that are not in a near proximity and financial aid from government institutions are two avenues that could be used by Delice Vert, in order to grow, which should also be examined in future studies.Key Words: Data analysis, Demand Forecasting, ABC analysis, Small-sized business
Collections