Gilles Deleuze`s philosophy of art: The Cruelty of Affect
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmada çağdaş Fransız filozofu Gilles Deleuze' ün estetik kuramı felsefi kökenleri açısından incelendi. Etkisi Deleuze' ün bütün yapıtında hissedilen Baruch Spinoza, filozofun sanata yaklaşımında da temel figür olarak belirir. Deleuze' ün formüle etmeye giriştiği dirimselci sanat kuramı yargı ve al imlama kategorilerinin yerinden oynatılmasını talep eder. Bu vizyonda sanatsal pratik, al imlama ve yargının kırılma ve gerilim noktalarını oluşturduğu gene 11 eşmiş bir yaratım olarak belirir. Anahtar Sözcükler: His, Spinoza, borç, yargı, gösterge re j imleri, al imlama iv In this work the influential contemporary French philosopher Gilles Deleuze' s aesthetic theory has been analysed with regard to its philosophical origins. Baruch Spinoza, whose influence is felt in the whole of Deleuze' s ouevre, proves to be the basic figure of his approach to art as well. Gilles Deleuze sets out to formulate a vitalist theory of art, the scope of which requires that the categories of judgement and reception be displaced. This scope situates artistic activity in a generalised creativity, where reception and judgement find their places as points of break and tension which could still be examined within the system of creation. Keywords: Affect, Spinoza, debt, judgement, regimes of sings, reception m
Collections